Moet je een 'rijpe' puist nu juist wel uitknijpen of juist niet?

Ik heb een hele dikke puist vlak boven mijn lip. Mijn dochter wou hem wel uitknijpen want hij is behoorlijk 'rijp'.

Ik wil er ook graag vanaf hoor vooral zo vlak voor de kerstdagen, maar ik vraag me wel eens af: Is het eigenlijk wel goed om de puist uit te knijpen (wel hygiënisch natuurlijk!) of is het juist beter gewoon wachten tot hij vanzelf weer weggaat?

14 jaar geleden
46.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorlopig maar geen vet, chocola en aardbeiden meer eten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb op school geleerd dat, vet, chocola en dergelijke geen invloed hebben op de hoeveelheid puistjes...
Dus ik denk dat je dat sowieso gewoon kan blijven eten.

Het beste antwoord

Puistjes bij volwassenen ontstaan vaak door hormonale schommelingen en stress.
Een puistje uitknijpen kan wel, maar doe het voorzichtig.
Knijp puistjes nooit uit met je vingers, door bacteriën die op je vingers zitten heb je kans op meer infecties en je nagels kunnen de huid beschadigen waardoor de huid meer tijd nodig heeft om te herstellen. Was je handen eerst en gebruik eventueel een desinfecterende crème. Gebruik 2 wattenstaafjes om het puistje uit te knijpen. Dep daarna met een tissue met eventueel wat desinfecterende lotion. Een puistje is pas goed uitgeknepen als er een beetje bloed uitkomt.
Heb je ineens last van een puistje en je hebt geen verzorgingsproducten in huis dan kun je ook een beetje tandpasta op het puistje smeren. Tandpasta droogt het puistje uit. Oogdruppels schijnen de roodheid van een puistje weg te nemen. Gebruik deze producten alleen als noodoplossing, dus met de kerstdagen voor de deur is het wel een idee.

Dan nog een site met 10 tips tegen het krijgen van puistjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Dankje, heel helder!

Andere antwoorden (9)

Ik heb altijd gehoord dat het beter is om hem te laten zitten en afwachten tot hij vanzelf weggaat.

Persoonlijk knijp ik ze wel altijd uit, ik vind rood er beter uitzien dan zo'n witte vlek en rood is ook weer beter weg te werken met concealer.

De reden waarom het volgens mij beter is om hem te laten zitten is dat als hij open is er veel bacteriën bij kunnen komen en het pus zelf natuurlijk ook niet al te hygiënisch is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou hem vannacht even laten zitten, en als hij er morgenmiddag nog zit gewoon uitknijpen. Ik had in mijn puberteit ook heel veel last van acne, en heb heeeeeel vaak puisten uitgeknepen (wel ALLEEN als ze echt rijp waren, dus met een witte punt). Nu zie je daar helemaal niets meer van, mijn huid is volledig gaaf. Ook volgens mijn dermatoloog kan het best.

Toegevoegd na 4 minuten:
Uitknijpen wel met schone handen doen en daarna eventjes niet aanzitten ofzo, anders loop je het risico op een infectie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, het beste kan je een rijpe puist gewoon uitknijpen. Geen kwaad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij kunt hem wel uitknijpen maar dan vergroot jij ook de kans op ontsteking dan ben je nog verder van huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast ontsteking wat genoemd wordt, wat natuurlijk niet of minder snel komt als je het hygiënisch doet, zit er wel een ander gevaar aan uitknijpen.
Bij verzorging heb ik in de tweede geleerd dat het gevaarlijk is om puistjes uit te knijpen omdat als je dit net op een verkeerde manier doet, je de inhoud naar binnen drukt wat uiteindelijk zorgt voor een lelijk plekje/littekentje op je gezicht.
Maar als je een grote rijpe puist hebt en je weet hoe je goed moet uitknijpen en je doet het hygiënisch is de kans dat het negatieve gevolgen heeft vrij klein.
Dus in dit geval zou ik gewoon uitknijpen, maar als het niet echt nodig is zou ik een puist gewoon laten zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Misslobe;

Een lik trekzalf en een stuk Leukoplast erover, dan komt de troep er na een nachtje meestal vanzelf uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een puist, vooral in het gezicht mag je niet uitknijpen.
Het risico dat de bacterien zich verder verspreiden kan heel vervelende uitwerking hebben.
Fijne Kerst toch maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Dankje jij ook ;-)!
Bij het uitknijpen vergroot je de kans dat er meer puisten op dezelfde plek ontstaan.

Wat je wel kan doen om niet met zo'n vieze gele puist te hoeven rondlopen, is een beetje tandpasta erop smeren voor je gaat slapen.
Hierdoor droogt hij vanzelf uit en is hij de volgende ochtend verdwenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitknijpen op de juiste manier zorgt er voor dat die gele kop uit het gezicht(sveld) verdwenen is.
Ik maak eerst de omgeving steriel, prik met een steriele naald het gele vliesje door en druk zo, dat er zich onderhuids geen troep uit de puist kan verspreiden, dus niet hard knijpen, vandaar ook het openprikken, anders moet de druk die het vliesje nodig heeft om te knappen eerst overwonnen worden en dat is al teveel.
Trekzalf werkt ook, maar dan loop je een dag/nacht met een plakker rond.
Vooral als je op de versiertoer wilt, werkt dat niet mee.
Verkeerd/ruw uitknijpen MAAKT DE ZAAK VEEL ERGER.
Fijne en puistvrije kerstdagen gewenst.