moet mijn verband strak of los om m'n pols?

Ik heb mijn linker pols gekneusd en werk met autisten, ik moet dus verband eromheen zodat ze zien dat er iets is anders slaan ze er steeds perongeluk ofzo tegen aan. Moet ik het verband strak doen? Of juist wat losser of eignelijk geen verband? Bedankt !

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Om een verstuikte pols doe je normaal een druk-verband ("strak" verband) om de zwelling tegen te gaan en om wat steun te bieden.
Zie ook de video hieronder. Zonder wond kun je de eerste stap, het gaasje, overigens over slaan.

Dit is vooral nuttig vlak na de verstuiking, dan speelt het effect van het tegen gaan van de zwelling het sterkst, maar ook later is de steun van het drukverband wel prettig.
Overigens is "strak" een rekbaar begrip. Ook een drukverband breng je redelijk losjes aan. Je wil immers niet dat de bloedtoevoer zodanig afgesloten wordt dat de hand gaat tintelen.

In het algemeen:

Eerste Hulp bij kneuzing of verstuiking

- Verwijder sieraden
- Koel de kneuzing of verstuiking (10 minuten)
- Leg eventueel een drukverband aan
- Geef eventueel rust en steun
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankrt :)

Andere antwoorden (3)

Het verband moet strak zitten om je pols. Maar je moet je hand nog wel kunnen bewegen. Het is dan ook belangrijk dat je, je hand op een, voor jou prettige manier houdt tijdens het aanleggen. Als je merkt dat hij te strak zit. (tintellen, blauw worden) zit hij te strak.
Bij de bron zie je hoe je het verband het beste kunt aanleggen.
Beterschap!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De beste behandeling voor een gekneusde pols is rust. Een goede manier om de pols rust te gunnen, is door de pols tijdelijk vast te zetten. Dit kan door middel van tapen of door het dragen van een geschikte polsbrace.
Amadea
11 jaar geleden
Zoals je zelf al aangaf: WEL een verband om de pols doen ivm de kinderen. Of je dat verband strak of juist los doet hangt af of de zwelling is verdwenen. Zo ja, verband er niet al te strak erom heendoen, immers de polsspieren moeten weer aansterken om alles zelf weer te kunnen doen; ze mogen niet lui worden:

http://pijn-pols.blogspot.nl/2009/08/verstuikte-pols.html