Hoe kan het dat je oren verstopt raken als je verkouden bent?

Ik heb nu ook dat alle geluiden erg "dof" zijn, vooral bij mijn rechteroor. Hoe kan dat eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Door je verkoudheid zwellen de slijmvliezen in je hoofd op. Dit merk je vooral door je 'dichte' neus, maar ook dieper in je hoofd zwellen ze. De buis van Eustachius, die ervoor zorgt dat de druk in je hoofd gelijk is aan de druk van de buitenwereld, doet zijn werk nu minder goed - dit veroorzaakt het doffe luisteren. Je kunt je oren dan niet goed (of helemaal niet....) klaren, goed te merken als je van een hele hoge verdieping met een snelle lift naar beneden gaat, of als je in een vliegtug zit, waar de druk na de vlieghoogte weer toeneemt bij de landing....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die buis van eustachius (waar bovenstaande het over heeft) verbindt je keel/neusholte met je oor. Daarom helpt het soms als je slikt of gaapt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je verkouden bent kun je wel eens een beetje minder horen. De reden daarvoor kan een verstopte buis van Eustachius zijn. De buis loopt van het binnenoor naar de keel en zorgt er voor dat de druk in het midden oor gelijk is aan de luchtdruk. Daarom voel je als je verkouden bent wel eens druk op je oren.