Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk huismiddeltje kan ik gebruiken tegen "brand" op mijn huid?

Heb door een allergische reactie een fel rode, brandende huid met bobbeltjes. Heb verschillende medicatie gebruikt die is voorgeschreven door de dokter, maar ik blijk ook daar allergisch voor....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik blijf het bijzonder (en verontrustend) vinden hoeveel mensen bereid zijn medisch advies te geven zonder daarvoor opgeleid te zijn en zonder zelfs maar degene om wie het gaat gezien te hebben. Dat is gewoon gevaarlijk mensen, hoe goed bedoeld ook! In dit geval gaat het om iemand met behoorlijke allergieën, die blijkbaar ook nog een allergie heeft (ontwikkeld) voor de door de arts voorgeschreven medicatie. Dan ga je diegene dus *niet* adviseren om allerlei spul op zijn huid te smeren. Stel je voor dat appeltje jullie adviezen opvolgt en als gevolg daarvan met spoed wegens een anafylactische shock in het ziekenhuis moet worden opgenomen? Nemen jullie daar dan verantwoordelijkheid voor? En @appeltje: vind je dit nu zelf verstandig, om te vragen om huismiddeltjes om mee te experimenteren als je al ervaring hebt met wat een allergie met je kan doen? Voor huismiddeltjes kun je net zo allergisch blijken als voor iets dat een dokter voorschrijft, maar dan zonder dat medici weten wat je gebruikt als het misgaat. Allergieën zijn geen grapje, en het kan nog veel erger dan een geïrriteerde huid.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Niet doen! Natuurlijk zijn er allerlei verzachtende middeltjes die gebruikt kunnen worden voor een *gezonde* huid, maar jij hebt last van allergieën. Je hebt zelf al gemerkt dat je zelfs allergisch blijkt (geworden?) te zijn voor de medicatie die de dokter je voorschrijft.

Dan ga je toch niet experimenteren met goedbedoelde adviesen van totaal onkundige anonieme vreemdelingen op internet die jouw huid niet eens hebben gezien?

Overleg met je dokter, en begin in vredesnaam *niet* met allerlei spulletjes op de geïrriteerde huid te smeren omdat een vreemde het heeft aangeraden. Het risico bestaat dat je dan nóg meer allergieën ontwikkelt!

Wat een verzachtende werking kan hebben zónder risico op meer allergische reacties is het koelen van de huid, bijvoorbeeld met een coldpack zoals sporters ook wel gebruiken. IJsblokjes in een theedoek kunnen ook helpen. Let er wel op dat je de huid niet langdurig nat maakt, en natuurlijk moet je niet zo fanatiek koelen dat je zelf een ijsklontje wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Calendulan zalf

Calendulan zalf is een homeopathisch geneesmiddel, dat wordt toegepast bij lichte verwondingen zoals schaafwonden en snijwonden, huidirritatie en oppervlakkige brandwonden (met intacte huid).

Toegevoegd na 34 minuten:
Tanpasta kan ook.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
werkt bij mij inderdaad ook altijd erg goed!
Probeer eens Cardiflorzalf. Dit is een Homeopatisch geneesmiddel bij exeem en huidirritatie. Toch wil ikdringend adviseren om contact met je arts te onderhouden. Succes en beterschap
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga niet zelf doktertje spelen.
maar ga terug naar de huisarts en laat een allergie test doen in het ziekenhuis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee bezig, maar het duurt ongeveer een maand voordat er uitslag is. Niet te houden ondertussen. Gebruik nu baby-billen-creme, maar helpt ook niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon koelen met water
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel belangrijk advies, ga niet zelf doktertje spelen! +1 voor het beste advies dat ik hier tot nu toe heb gelezen.
uierzalf is heel verzachtend, licht ontsmettend, en prettig geprijsd.
(Lees meer...)
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook allergisch voor helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je al eens homeopatische tepelzalf geprobeerd?
een zalf/creme van oela vera werkt ook wel heel verzachtend.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Vaak zorgt het dokteren met zalfjes en verschillende ingrediënten voor een nog fellere reactie. Je huid wordt zo onrustig. Totdat je weet wat bij jou werkt en dan hoeft dat niet meer.
Hou in ieder geval de plekken droog en gebruik handschoenen bij het koken en zo. Geef je hand rust.

Misschien moet je bij een dergelijke reactie toch wel even doorgestuurd worden naar een dermatoloog. Die hebben hier veel meer ervaring mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plakjes komkommer of aardappel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
johannes-olie ,of sudocreme.
mischien ben je ook wel allergisch voor 1 van de middelen
die je erop gesmeerd hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honing wordt verwerkt in sommige brandzalven, het bevat de helende stof inhibine.
Ik was daar ook verrast over omdat het niet voor de hand ligt.
Destijds 10-15 jaar geleden bewees iemand via een bizar experiment hoe krachtig zijn zalf werkte.
Hij liet kokend water over zijn bovenbenen gooien en behandelde een been met zijn zalf en het andere met koud water.
Dat gaf een flagrant verschil.
Het been wat met de zalf op honingbasis was kort daarna genezen, het andere been was nog flink verbrand.
Het betrof een Nederlander, oudere GVers kunnen zich dit programma mogelijk ook wel herinneren.
In het programma werd overigens niet genoemd dat honing de actieve component was, dat werd later bekend
Dit was geen jackassfilm maar een serieus programma.
Helaas weet ik niet meer helder te krijgen welk programma dat was.
Misschien kunnen GV ers die zich dit herinneren mijn vraag
aanvullen met de naam van het programma en wanneer dat was .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een compres aanbrengen met Yoghurt en eventueel met honing, of gepureerde komkommer met glycerine, of deppen met appelazijn koelt goed.

voor een goede wondverzorging is olijfolie het beste wondermiddel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tandpasta wordt ook weleens bij brandwonden gebruikt.
De plek dik insmeren met tandpasta en het erop laten zitten. Na een tijdje zal het brandende gevoel afnemen, door de tandpasta krijg je verkoeling.
Mentholpoeder werkt ook erg verkoelend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding