Kunnen witte bloedlichaampjes kanker bestrijden of vertragen?

kunnen witte bloedlichaampjes kanker verzwakken bestrijden of vertragen?

zo ja kan er dan niet uit 1 liter
bloed alle
witte loeslichaampjes worden gefilterd en die worden geïnjecteerd in een gezwel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (6)

Nee hoor zo simpel werkt dat niet... Een kanker wordt niet afgestoten, dat is te zeer lichaamseigen, dus de fagocyten (witte bloedlichaampjes) eten die kanker niet op standaard...

Dacht je dat ze dat niet zouden doen als dat zo was?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en als je nou bloedlichaampjes neemt van een andere bloedgroep? of vallen de witte bloedlichaampjes elkaar dan aan?
Witte bloedlichaampjes 'grijpen' inderdaad wel verkeerde of foute cellen en vernietigen deze. Maar wanneer soms de witte bloedlichaampjes niet optimaal goed werken kan een foute kankercel zich toch ergens gaan nestelen en zich zo vermeerderen. Dit kan bijvoorbeeld door roken of overmatig alcohol gebruik. Wanneer een kankercel zich heeft genetselt en zich is gaan vermeerderen krijgt het een eigen bloedtoevoer waardoor de kankercellen zich op meedere plaatsen in het lichaam kunnen gaan uitzaaien.
Zo gemakkelijk als een injectie in een kankergezwel dat zal dus niet lukken. Daarvoor is het dan al te ver gevorderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en wat als je er wel vroeg genoeg bij bent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je er echt wel vroeg bij zijn en dat is eigenlijk onmogelijk. 1 foute cel opsporen in heel je lichaam. Een kankergezwel is vaak pas opgemerkt wanneer het al een kabbeltjes is en dat zijn toch al duizenden miscchien wel miljoenen cellen bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wow, wat een taalfout; kabbeltjes = knobbeltje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm Oké en dat vertragen dan want als je een stukje kan vernietigen. dan is dat al een stukje en ik snap dy je niet alles kan stoppen maar net als maretak kan je wel de grote stukken weghalen. toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dat zal niet lukken met witte bloedcellen. Daarvoor hebben ze technieken ontwikkelt zoals bestralen.
een kankergezwel ontstaat als er in een cel een ongecontroleerde celdeling ontstaat, het resultaat hiervan is dat er een celophoping komt, gezwel. er word geschat dat maar ongeveer 1 op de 10.000 van deze gezwellen niet 'kwaadaardig' is maar bijvoorbeeld moedervlekken zijn.
als een kankergezwel 'in' een bloedvat gaat dan pomp het lichaam de kankercellen door het lichaam rond, er ontstaan dan andere gezwellen op andere plekken.
witte bloedlichaampjes kunnen hier niks tegen doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je gezond eet (antioxidanten) dan zijn er en minder carcionogene mutaties in lichaamscellen en als je afweermechanimse goed functioneert reageren witte bloedcellen op de vrijkomende telomerase die kankercellen af kunnen geven en ruimen deze op.
Witte bloedcellen en andere afweersystemen herkennen onder andere aan telomerase of een cel "voor zichzelf" begonnen is.
Gewone cellen hebben telomeren, dat is een aftelmechanisme die in de gaten houdt dat een cel zich maar een bepaald aantal malen kan delen (ongeveer 50X)
Ieder keer dat een cel zich deelt, wordt de kans op fouten in het DNA groter en is de kans op ontaarding dus ook waarschijnlijker.
Bij een gezond lichaam is bij normaal weefsel 50 delingen per cel redelijk probleemloos en worden de duizenden verkeerde cellen die zich per dag toch nog vormen, keurig opgeruimd.
Daarom gaat een mensenlichaam ook maar max. ongeveer 120 jaar mee.
Kankercellen schakelen de aftelling uit door telomerase te maken en kunnen dus in theorie onbeperkt delen.
Ofschoon ze gelijk zijn aan gewone cellen , scheiden ze deze telomerase af en daaraan worden ze gelukkig vaak toch als foute cellen herkend.
Goede witte bloedcellen zijn daarin een zeer belangrijke bondgenoot.
Het is dus zaak om gezond te leven en onnodige blootstelling aan carcinogenen te vermijden.
Roken, veel en slecht eten , weinig vitaminen, stress, weinig lichaamsbeweging ed. zijn dus levensbekortend
en levenskwaliteit verlagend.
Leven met matig maar goed eten, goede lucht, voldoende ontspanning, plezier maken ed. helpen mee onze bloedlichaampjes gezond te houden.
Deze voorstelling van zaken is wel sterk vereenvoudigd
en daarom niet compleet.
Het geeft wel enig inzicht in een proces van kanker en de herkenning daarvan.
MET NADRUK STEL IK DUS DAT DIT ANTWOORD NIMMER EEN CONSULT AAN EEN ARTS MAG VERHINDEREN, als daar aanleiding toe is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Witte bloedlichaampjes kunnen kankercellen niet bestrijden, omdat ze ze niet herkennen.
Kanker is een ongecontroleerde groei van cellen. Dat kan goedaardig en kwaadaardig zijn.
Witte bloedcellen zien kankercellen voor gewone cellen aan.

Als het zou zijn dat witte bloedcellen hier wel toe in staat zijn, dan nog is je plan onmogelijk.
Witte bloedcellen van een ander injecteren is heel lastig. Ze hebben namelijk een HLA-typering waaraan ze te herkennen zijn, maar waar ook antistoffen tegen gemaakt kunnen worden. Wanneer die typering niet overkomt met jou eigen typering dan gaat het in je bloedbaan al direct reageren en kan je zelfs dood gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kankercellen worden niet door witte bloedlichaampjes herkent. Juist omdat ze op normale cellen lijken. Dus je witte bloedlichaampje werken wel gewoon goed.
Witte bloed lichaampjes komen in actie bij ontstekingen binnen het lichaam.
Maar het bestrijden van een kanker gezwel is gebaseerd op het vertragen, vernietigen van deling en vernietigen van het gezwel.
Dit bestrijden moet helaas met met de bekende, vervelende, kanker bestrijdingsmiddelen moeten gebeuren.
Er is wel enige hulp vanuit het lichaam maar niet in die mate dat het proces daardoor gaat verdwijnen.