Is in één keer een halve liter of een liter water drinken slecht voor je nieren of juist niet?

Is het nou goed, omdat je nieren dan bijvoorbeeld een beetje moeten werken of is het juist teveel ofzo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
40.2K

Antwoorden (2)

De hoeveelheid water die je nodig hebt om gezond te blijven hangt af van de grootte van je lichaam. Voor het gemak kun je ervan uitgaan dat een gemiddeld mens tussen de 1,5 en 2 liter water (of ander vocht) tot zich moet nemen. Als j wilt afslanken, kan het verstandig zijn om zelfs nog meer te drinken. Je lichaam kan echter maar een beperkte hoeveelheid water tegelijk aan. Per uur kan je onder normale omstandigheden niet meer dan een halve liter verwerken. Heel veel water tegelijkertijd drinken kan zelf gevaarlijk zijn voor je gezondheid. Echter, wanneer je goed verspreid over de dag drinkt, kun je 4 liter water tot je nemen zonder dat dat ook maar enig gevaar voor de gezondheid oplevert.

Ook teveel vocht kan een risico opleveren zoals vochtophoping in de hersenen. Dit komt bijna nooit voor, alleen als je extreem veel drinkt. De nieren kunnen ongeveer 0,7 tot 1 liter water per uur verwerken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus als ik een halve liter water achter elkaar achterover sla is er niks aan de hand en is het niet slecht voor mijn nieren, maar als ik in één keer een liter water achterover sla, dan is dat wel slecht voor mijn nieren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met deze temperaturen als vandaag kan het, volgens mij, echt geen kwaad hoor!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je lichaam kan echter maar een beperkte hoeveelheid water tegelijk aan. Per uur kan je onder normale omstandigheden niet meer dan een halve liter verwerken. De nieren kunnen ongeveer 0,7 tot 1 liter water per uur verwerken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt het beter verdelen dan in één keer een liter water te drinken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De overschot aan water zal dan via de darmen verwijderd worden.
De inhoud van de maag is ongeveer 3 liters dus 1 liter water zal daar zonder probleem.
Niet al het water dat in het lichaam passeert de nieren. er is ook nog transpiratie. Stoelgang, ademhaling die water uitscheiden.
Dat is geen probleem zolang je maag het toelaat
Heel veel water drinken op zeer korte tijd kan ongezond en zelfs levensgevaarlijk zijn ,omdat dan levensnoodzakelijk mineralen uit het lichaam worden gespoeld.
Maar dan spreken we over veel meer dan een litertje
Als je behoefte hebt aan drinken moet je dat ook doen. Wanneer men dorst heeft dan ben je al te laat, want dat wil zeggen dat je lichaam een tekort heeft aan water.
Aan je urine kan je ook zien dat je vocht genoeg hebt. Als hij het uitzicht heeft van water dan zit je goed, als hij donker van kleur is wil dat zeggen dat je vocht tekort hebt.
Het lichaam kan wel zeer vlug water opnemen. Je nieren hebben het nodig dat je veel drinkt. Dus een liter water drinken zal zeker geen kwaad kunnen
Robby BB