Waarom doen mijn gewrichten 's nachts zo zeer als ik een keer uit bed moet? Of na een nacht gewoon doorslapen, als ik 's morgens opsta?

Vooral mijn handen/vingers en voeten/enkels...
Na een paar minuten is over...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.5K

Het beste antwoord

In de meeste gewrichten zit synovia, een soort smeer. Als gewrichten niet gebruikt worden, wordt de synovia niet over het gewrichtsoppervlak verspreid. (Net als bij mechanische apparaten trouwens. Die lopen dan minder soepel.) Dat zou een oorzaak van stijfheid kunnen zijn.

Overigens is nachtelijke en/of ochtend stijfheid en pijn bij arthrose gerelateerd aan de mate van belasting de dag ervoor. Omdat de kater pas later komt is het ook lastig om je lichaam te belasten op geleide van pijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

mogelijk heb je artrose?
dat geeft opstartproblemen, die later weer verdwijnen als je in beweging komt en blijft.
Rieneke1
14 jaar geleden
De eerste signalen van artrose (gewrichtsslijtage) zijn stijfheid van de gewrichten bij het opstaan en in een later stadium gevolgd door pijn in gewrichten van handen, heupen of knieën. Het kraken van gewrichten als ze worden gedraaid is een andere aanwijzing voor artrose (gewrichtsslijtage). Deze klachten ontwikkelen zich gedurende een groot aantal jaren en worden naarmate men ouder wordt heel langzaam erger. Soms is het zo dat er naast artrose (gewrichtsslijtage) ook sprake is van gewrichtsontsteking, dan spreekt men van artritis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Artrose kan in alle gewrichten optreden maar komt voornamelijk voor in de gewrichten van de handen, knieën en heupen. Hoewel het onder ouderen de meest voorkomende gewrichtsaandoening is, zijn er in Nederland naar schatting 25.000 jongen patiënten (tussen de 25 en 44 jaar) met artrose. In totaal zijn er meer dan 650.000 mensen die in meer of mindere mate last hebben van artrose.

Artrose komt dus veel voor: bij het ouder worden krijgt bijna iedereen er in meer of mindere mate last van. Meestal is het niet ernstig: je hoeft er zelfs niks van te merken. Als je zo af en toe pijnlijke stijve gewrichten hebt is dit niet iets om je zorgen over te maken. Pas als de verschijnselen erger worden is het goed om eens langs de huisarts te gaan.

Artrose kan op verschillende manieren ontstaan. Meestal is de oorzaak slijtage die van nature ontstaat bij het ouder worden. Maar ook overbelasting of herhaalde blessures door bijvoorbeeld sporten of door bepaald werk kan een rol spelen. Zo hebben veel voetballers last van artrose in hun knieën en enkels en balletdansers krijgen het vaak in hun voeten.

Artrose wordt ook wel eens slijtage-reuma genoemd. Maar bij artrose komen geen veranderingen in het bloed voor, zoals bij reuma. Een reumatest zal dan ook geen afwijkingen laten zien. Met artrose kun je oud worden, maar het kan wel pijnlijk zijn.