Ja: Kokosolie, een bijzonder gezond verzadigd vet...

De gewone kokosolie wordt gemaakt door kokospulp onder zeer hoge temperatuur te drogen. Door oplosmiddelen wordt kokosolie uit de pulp geëxtraheerd. Vervolgens wordt de olie gebleekt, ontgeurd en geraffineerd, waardoor vitamine E, lecithine, polyfenolen, carotenoïden en mineralen verloren gaan.
De ongeraffineerde en koudgeperste kokosolie, de zogenaamde extra vierge kokosolie wordt gemaakt door kokospulp te laten fermenteren of mechanisch te persen en heeft een smeltpunt tussen de 24 en 26 graden Celsius. In deze extra vierge kokosolie zijn alle voor de gezondheid gebleven stoffen behouden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kokosolie is een tropische olie, die wordt verkregen door het persen of extractie van het witte vruchtvlees van de vrucht van de kokospalm (Cocos nucifera). Er bestaat de zogenaamde virgin variant en de ontgeurde variant. De virgin variant wordt gewonnen door koude persing waarbij de termperatuur van de olie zo laag mogelijk blijft. Hierdoor blijven vitamines en positieve eigenschappen van de kokos behouden. Naast de goede eigenschappen blijft ook de specifieke kokossmaak en geur bewaard. Dit in tegenstelling tot de ontgeurde versie van de kokosolie, deze wordt na persing nog met behulp van stoom ontdaan van de kenmerkende geur, helaas heeft dit ook invloed op de vitamines die oorspronkelijk in de olie zaten.
Kokosolie is de gezondste olie die er bestaat. Het is ideaal om in te bakken, te wokken, te braden en zelfs frituren. Waarom? Kokosolie bevat 92% gezond verzadigd vet met slechts maximaal 2 % meervoudig onverzadigde vetzuren. Hierdoor is kokosolie 300 keer minder vatbaar voor oxidatie dan bijvoorbeeld lijnzaadolie en 5 keer minder dan olijfolie. Kokosolie kan gemakkelijk ongekoeld 2 jaar goed blijven zonder dat het vies eruit gaat zien. Het kan verwarmd worden op hoge tempraturen en dit keer op keer zonder dat er zich transvetten en vrije radicalen gaan vormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kokosolie bevat vrijwel hoofdzakelijk verzadigd vet en zou om die reden niet of zeer beperkt in een gezond dieet thuishoren. Dit is echter een wijdverbreid misverstand omdat alle ‘soorten’ verzadigd vet vaak over één kam geschoren worden.

Regelmatige consumptie van kokosolie normaliseert de bloedvetten juist, waardoor het risico op hart- en vaatziekten afneemt (o.a. Kaunitz, 1986). Daarnaast is aangetoond dat het lichaam makkelijker bepaalde omega-3 vetzuren, die ook zo belangrijk zijn voor een goede gezondheid, opslaat wanneer er stoffen uit kokosolie aanwezig zijn (Price, 1998). Ook kan kokosolie helpen een gezond gewicht te behouden.