Hoe oud kan ik statistisch worden als ik nu 69 ben?

Hoe ouder je bent, hoe groter de kans dat je nog ouder wordt? Maar dat klopt ook weer niet helemaal.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Antwoorden (3)

De resterende levensverwachting van een 65-jarige is volgens wikipedia 18 of 21 jaar, afhankelijk van geslacht. Vrouwen die de 65 halen worden dus gemiddeld 86, mannen 83.

Citaat:
En de resterende levensverwachting van 65-jarige mannen en vrouwen neemt in 2012 toe naar 18,1 jaar respectievelijk 21,1 jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi,

Een site die ik snel vind :

http://www.worldlifeexpectancy.com/your-life-expectancy-by-age

De vraag die je hier stelt is eigenlijk een vraag naar hoe een verdeling verandert, _gegeven extra informatie_ . In dit geval bijvoorbeeld, wat jouw levensverwachting nog is, _gegeven_ dat je nu al 69 bent en dat dus in ieder geval al 'in the pocket' hebt.
Alle statistieken van mensen die de 69 NIET gehaald hebben tellen voor jou immers al niet meer mee, en drukken "jouw" gemiddelde niet meer. Maar natuurlijk verandert de TOTALE verdeling niet alleen omdat jij ouder wordt, en dus ben je uiteindelijk nog steeds daardoor 'begrensd'.

Daar zijn hele wiskundige verhandelingen over te vinden, maar bij gebrek aan precieze gegevens ('data') heb je daar nòg niet al te veel aan, vandaar simpelweg deze link. In het algemeen kan je natuurlijk zeggen dat je totale levensverwachting steeds ietsje hoger wordt naarmate je zelf al ouder bent, maar wel in een afnemend tempo.

Als je 110 bent heb je heel veel minder kans om 111 te worden dan als je 60 bent om 61 te worden. Als ik bv. naar de statistiekjes voor Nederland kijk (beide geslachten, ik weet niet wat je bent), en even aannemend dat deze statistiekjes betrouwbaar zijn, zie ik dat

- iemand van 60 mag verwachten 83.7 te worden
- iemand van 70 mag verwachten 85.8 te worden
- iemand van 80 mag verwachten 89.1 te worden
- iemand van 90 mag verwachten 94.6 te worden
10 jaar geleden
Volgens de meest recente bevolkingsprognose is de levensverwachting van iemand die in 2012 – 65 jaar was ongeveer 83 jaar. Dat is 4 jaar meer dan de gemiddelde leeftijd voor mannen bij geboorte.

Voor vrouwen is de levensverwachting van iemand die in 2012 – 65 jaar was ongeveer 86 jaar. Dat is 3 jaar meer dan de gemiddelde leeftijd voor mannen bij geboorte.

Tussen 2001 en 2011 bedroeg de toename van de levensverwachting bij geboorte voor mannen gemiddeld 4,0 maanden per jaar en voor vrouwen 2,5 maand per jaar.
Het CBS verwacht dat de levensverwachting in de toekomst verder zal toenemen.

Volgens de meest recente bevolkingsprognose ligt de levensverwachting bij geboorte in 2050 op 85,7 jaar voor mannen en op 88,5 jaar voor vrouwen. Op 65-jarige leeftijd is de resterende levensverwachting van mannen in 2050 ruim 5 jaar hoger dan in 2012 en voor vrouwen ongeveer 4,5 jaar. Een 65-jarige wordt dan naar verwachting dus 91 jaar (mannen) c.q. 93 jaar (vrouwen)

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik vond ook nog een informatieve interactieve grafiek van het CBS. Deze grafiek geeft een beeld van de levensverwachting en de gezonde levensverwachting van de Nederlander. De piramide toont de resterende levensverwachting per leeftijd, op basis van de sterftekansen in 2012.

Een man van 70 jaar heeft nog 14,5 jaar te gaan waarvan 8,6 jaar in als goed ervaren gezondheid. Gemiddelde leeftijd bij overlijden is voor deze persoon 84,5 jaar.

Een vrouw van 70 jaar heeft gemiddeld nog 17,2 jaren voor de boeg waarvan eveneens 8,6 jaar in als goed ervaren gezondheid.
Gemiddelde leeftijd bij overlijden is voor deze persoon 87,2 jaar.

Bron is CBS: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gezondheid-welzijn/cijfers/extra/resterende-gezonde-levensverwachting.htm