Waarom is zweet zout?

Ik heb gelezen dat zweet voor 99% bestaat uit water en 1% uit zout.
Toch smaakt zweet behoorlijk zout.
Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.5K

Het beste antwoord

Zweet, vers zweet, heeft het zelfde zoutgehalte als alle andere vocht in je lichaam (lymfe, snot, tranen en bloed bijvoorbeeld). Dat is niet veel, maar net genoeg om een beetje ziltig te smaken.
Wanneer het zweet er al wat langer zit, of op een hele warme dag echter, verdampt er al vrij snel wat vocht uit, waardoor het relatieve zoutgehalte hoger wordt, want zout verdampt niet. Daardoor gaat het ook wat zouter smaken. Hetzelfde geldt voor - mensen die overal vies van zijn nu niet lezen - opgedroogd snot en bloed (korstjes bijv).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zout dat we via eten of drinken binnenkrijgen, wordt volledig opgenomen. Het totale keukenzoutgehalte (NaCl) van een volwassen man bedraagt 175 gram. Tweederde daarvan zit in het bloedplasma en in de weefselvloeistoffen en de rest is in de botten als reserveopslag aanwezig. De uitscheiding vindt plaats via urine en zweet.

Tijdens lichamelijke activiteiten produceert het lichaam warmte. Het lichaam streeft ernaar de temperatuur op 37 graden Celsius te houden. Onder meer door middel van het verdampen van vocht op de huid verliezen we warmte en voorkomen we dat de lichaamstemperatuur oploopt. Tijdens het lopen kan het vochtverlies aanzienlijk zijn. Een verlies van twee liter per uur is niet ongebruikelijk. Natuurlijk hangt de grootte van dit verlies deels af van de omstandigheden, zoals de omgevingstemperatuur, de luchtvochtigheid, de mate van getraindheid, de duur en de intensiteit van de inspanning.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zout houd het vocht vast
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zweet bestaat vooral uit water en natriumchloride.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zweet bevat een beetje natrium. Dat is de reden dat zweet zout smaakt, maar verder bevat zweet dus bijna geen zouten. Dit verhaaltje gaat echter niet op wanneer je echt ontzettend veel zweet. Dan heeft je lichaam te weinig tijd om het vocht te filteren waardoor er meer zouten in het zweet terecht komen.