Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer is nachtwerk schadelijk?

Ik werk nu al jaar in een vaste nachtploeg. Ik merk steeds meer en meer dat mijn lichaam lastig doet ( hoge bloeddruk, hartritmestoornissen, slecht slapen)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De 1e vraag is dan, slaap je wel voldoende? Ook als je in de nachtdienst werkt is het belangrijk dat je 6-8 uur slaapt (wat de gemiddelde mens nodig heeft. 2e vraag is wanneer ga je naar bed als je uit je werk komt? Zelf werk ik ook in ploegendienst en heb dus regelmatig nachtdienst. Ik merk aan mezelf dat als ik direct naar bed ga als ik thuis kom dat ik dan onrustig slaap en vaak om 12 uur al weer wakker ben en dan al moe aan m'n werk begin 's avonds. Wat ik doe is mijn hele ritme opschuiven. Als je dagdienst zou werken dan sta je een paar uur voor je moet werken op en ga je na je werk eten, eventueel boodschappen doen, sporten etc. etc.. Dat doe ik met nachtdienst ook. Na het werk ga ik boodschappen doen, eten, poosje sporten. Nog even tv kijken en wat drinken en dan tegen 12 uur ga ik naar bed. Dan sta ik zo rond 8 uur 's avonds op. Ontbijt, aankleden en dan naar mijn werk. Ik merk dat ik zo voldoende slaap krijg en goed kan werken. Misschien ook iets voor jou?
Poet
10 jaar geleden
Nu dus. Ik zou dit eens met je huisarts bespreken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@gilles ik ga slapen als ik thuis kom. dus dat is rond een uur of 7 - 8. Ik kan echt niet langer opblijven. Heb vorige week een week dagploeg gehad en was pas de vrijdag het dagritme gewoon. Ik kan me voorstellen dat dit wel werkt voor jou. @poet, Ik heb deze namiddag afspraak met huisarts. bedankt!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nachtwerk is niet voor iedereen een probleem.
Ik ben absoluut geen mens om 's ochtends te werken.
Een normaal dagritme heb ik niet. Ik kan het mezelf ook niet aanleren, het gaat gewoon niet. Alle trucjes al gedaan. Laat mij maar 's avonds en 's nachts werken.