Wanneer is nachtwerk schadelijk?

Ik werk nu al jaar in een vaste nachtploeg. Ik merk steeds meer en meer dat mijn lichaam lastig doet ( hoge bloeddruk, hartritmestoornissen, slecht slapen)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De 1e vraag is dan, slaap je wel voldoende? Ook als je in de nachtdienst werkt is het belangrijk dat je 6-8 uur slaapt (wat de gemiddelde mens nodig heeft. 2e vraag is wanneer ga je naar bed als je uit je werk komt? Zelf werk ik ook in ploegendienst en heb dus regelmatig nachtdienst. Ik merk aan mezelf dat als ik direct naar bed ga als ik thuis kom dat ik dan onrustig slaap en vaak om 12 uur al weer wakker ben en dan al moe aan m'n werk begin 's avonds. Wat ik doe is mijn hele ritme opschuiven. Als je dagdienst zou werken dan sta je een paar uur voor je moet werken op en ga je na je werk eten, eventueel boodschappen doen, sporten etc. etc.. Dat doe ik met nachtdienst ook. Na het werk ga ik boodschappen doen, eten, poosje sporten. Nog even tv kijken en wat drinken en dan tegen 12 uur ga ik naar bed. Dan sta ik zo rond 8 uur 's avonds op. Ontbijt, aankleden en dan naar mijn werk. Ik merk dat ik zo voldoende slaap krijg en goed kan werken. Misschien ook iets voor jou?
Poet
10 jaar geleden
Nu dus. Ik zou dit eens met je huisarts bespreken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@gilles ik ga slapen als ik thuis kom. dus dat is rond een uur of 7 - 8. Ik kan echt niet langer opblijven. Heb vorige week een week dagploeg gehad en was pas de vrijdag het dagritme gewoon. Ik kan me voorstellen dat dit wel werkt voor jou. @poet, Ik heb deze namiddag afspraak met huisarts. bedankt!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nachtwerk is niet voor iedereen een probleem.
Ik ben absoluut geen mens om 's ochtends te werken.
Een normaal dagritme heb ik niet. Ik kan het mezelf ook niet aanleren, het gaat gewoon niet. Alle trucjes al gedaan. Laat mij maar 's avonds en 's nachts werken.
Dat is beter voor mij (en dus ook beter voor mijn baas)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Skeptik: Hoe lang slaap je daarna? Slaap je dan 8 uur (of zoiets) of ben je na een paar uur al weer wakker? Probeer eens wat ik doe, zal je vast de eerste keer/keren moeite kosten omdat je heel graag naar bed wil maar probeer het eens steeds een stukje verder uit te stellen. Als je steeds meteen naar bed gaat blijf je in je patroon vast zitten. Overigens ken ik wel meer collega's die "mijn methode" gebruiken en er erg goed op reageren. Tja, als je echt in ploegendienst gaat draaien (dus en vroeg en dag en laat en nacht) dan moet je daar eigenlijk wel een apart slag mens voor zijn. Ik zelf, en een heleboel anderen, vind het heerlijk; de grote meerderheid kan er absoluut niet tegen. Het is ook geen schande om aan te geven dat je het niet aan kunt, beter naar je lichaam te luisteren en een dagfunctie zoeken dan door gaan en er letterlijk ziek van worden...

Het beste antwoord

Uiteraard zijn nachtdiensten niet goed voor een mens, we zijn biologisch gezien als mensen niet bedoeld om 's-nachts te werken. Naast de gevolgen voor je slaap heeft het ook invloed op je sociale leven, er is minder tijd om te besteden aan vrienden/familie omdat jij moet slapen wanneer zij werken of vrij zijn. Ik begrijp dat het heel aantrekkelijk is om in de nachtdienst werken vanwege de toeslagen maar de gevolgen van nachtwerk liegen er niet om:
- kans op chronische slaapklachten
- kans op depressies
- verhoogde kans op hart- en vaatziekten
- verhoogde kans op prostaat- en borstkanker
- stress(wanneer deze wordt genegeerd leidt dit uiteindelijk tot burn-out)
- kans op problemen met maag/darmen

Ik denk niet dat er een limiet is die bepaald wanneer nachtwerk schadelijk, dit is per persoon verschillend, de één kan nou eenmaal meer hebben dan de ander. Je geeft aan dat je lichaam reageert op de nachtdiensten en ik raad je dan ook aan om goed naar je lichaam te luisteren. Ga eens praten met je leidinggevende(of iemand van HR/P&O). Een bezoek aan de bedrijfsarts/huisarts kan ook zeker geen kwaad, deze kan eventueel je klachten onderbouwen wanneer je werkgever je niet serieus neemt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik weet overigens dat het moeilijke tijden zijn en dat het werk niet voor het oprapen ligt. Maar ik vind het het niet waard om gezondheidsrisico's te lopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg. Wat je zegt dat de 1 meer kan hebben dan de ander kan wel best kloppen.
Reddie
10 jaar geleden
Toch blijf ik er bij dat dat niet altijd voor iedereen geldt.
Ik ben zelf een avond/nacht mens. Ik heb 5 jaar in wisseldienst gewerkt. Een week dag, een week nacht werken. Ik heb dat altijd heel prettig gevonden. Ik heb zelfs geen problemen gehad met omschakelen, al zou ik liever in de nachtdienst blijven.

Andere antwoorden (1)

werknemers die regelmatig ’s nachts werken: De resultaten spreken voor zich: 41 procent heeft slaapstoornissen, 22 procent meldt spijsverteringsproblemen en 20 procent heeft neurologische klachten zoals hoofdpijn, migraine en angstaanvallen.
Nochtans zijn nacht- en ploegenarbeid al vaker bestudeerd en was de conclusie steeds dezelfde: zeer belastend voor het lichaam en de gezondheid. “In prinicipe is de mens niet gemaakt om ‘s nachts te werken. Miljoenen jaren hebben we erover gedaan om een dag- en nachtritme op te bouwen. Scheen de zon, dan werkten we. Werd het donker, dan stopten we. De uitvinding van de elektriciteit heeft die manier van leven grondig overhoop gegooid. Plots kon het de hele dag licht zijn. Vanaf dan proberen we de mens aan te passen aan zijn omgeving, zodat hij toch maar ’s nachts kan werken. Maar eigenlijk moeten we het omgekeerde doen: het werk aanpassen aan de mens”, vat dokter Sassi de situatie samen.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Ik heb google al meermaals afgezocht naar meer informatie op welk termijn nachtwerk schadelijk kan zijn, maar tot nu toe nog niet echt iets gevonden
Reddie
10 jaar geleden
Toch blijf ik er bij dat dat niet altijd voor iedereen geldt.
Ik ben zelf een avond/nacht mens. Ik heb 5 jaar in wisseldienst gewerkt. Een week dag, een week nacht werken. Ik heb dat altijd heel prettig gevonden. Ik heb zelfs geen problemen gehad met omschakelen, al zou ik liever in de nachtdienst blijven.