Wanneer bij een oogmeting een"cylinder"wordt geconstateerd wat is er dan anders dan bij iemand zonder cylinder?

en wat merk je daar eventueel van?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Een cilindrische afwijking wordt ook wel astigmatisme genoemd. Het betekent dat je oogafwijking in de ene richting anders is dan in de andere richting.

Horizontaal heb je bijvoorbeeld een afwijking van -2,0 dioptrie, vertikaal heb je een afwijking van -2,5 dioptrie.

In plaats van horizontaal en vertikaal kan het ook diagonaal zijn, of een andere richting.

Om dit te corrigeren heb je een bril met een cilindrisch glas nodig. Die bril corrigeert in de ene (vertikale) richting meer (anders) dan in de andere (horizontale) richting.

Heb je geen cilinderafwijking, dan is je oogafwijking in alle richtingen hetzelfde, en kun je voor de correctie dus volstaan met een normaal brillenglas of een normale contactlens.

Zie het plaatje, dat van Wikipedia afkomstig is. Het plaatje geeft aan hoe het brandpunt van de horizontale lichtstralen op een andere plek ligt dan het brandpunt van de vertikale lichtstralen.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op de site in mijn bron kun je alle informatie vinden over een cilinder-oogafwijking.

Onder andere kun je er vinden wat het verschil is tussen een gewoon oog en een oog met een cilinder-afwijking, wat je ervan merkt dat je deze afwijking hebt en wat er aan gedaan kan worden.