wat zijn de gevolgen voor de beenfunctie, met name in combinatie met paardrijden, van het verwijderen van de musculus gracilis?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Dit is een niet veelvoorkomende ingreep. Hoe komt het zo?

De functie van de MG : Adduceert de heup, ( frontale beweging ) flexie en endorotatie ( naar buien draaien ) van de heup. Tevens adductie en flexie in de knie.

In ieder geval is je heup niet meer zo stevig te " besturen" . Hier zul je met paardrijden veel last van krijgen. Andere spieren kunnen het voor een deel overnemen, maar precies " de goede hoek" is niet krachtig meer. Ook je knie zal beperkt worden in de bewegingen.
Rustig paardrijden zal goed gaan. Galop is moeilijk.

Vraag ook advies hierover aan je fysio, die kan gericht met je de oefeningen doen.
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt me inderdaad precies de 'verkeerde' spier om te missen als je graag paard wilt rijden. Zowel de adductie als endorotatie als de aansturing van ik meen met name de flexie van de knie. Of voor het geval VS deze terminologie niet ken: het naar elkaar bewegen van de benen en het naar binnen draaien van de heup maar ook het buigen en naar binnen bewegen van de knie (in de richting van de andere knie) zullen beperkt zijn. Ik heb hooguit een paar keer op en paard gezeten als kind, maar naar mijn idee is dat wel precies de beweging die je wilt maken met paardrijden: zowel het buigen van knie als heup en tegen het paard aan duwen (naar binnen toe) zal echt lastiger zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
O, ik zie trouwens dat je je vergist hebt in je uitleg van endorotatie. Daar heb je bij staan dat dat naar buiten draaien is, dat moest natuurlijk naar binnen draaien zijn. Te snel getikt misschien - daardoor sluipen dat soort dingen er bij mij tenminste wel eens in. Doet niets af aan je antwoord hoor, maar even ter verduidelijking voor mensen die meelezen en misschien niet weten dat endorotatie niet naar buiten, maar naar binnen draaien is ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken de terminologie ;-). En jullie antwoorden bevestigen precies wat ik al vermoedde. Voor mij reden genoeg om de chirurg naar een andere oplossing te laten zoeken. Ook al ziet zij hierin de oplossing voor mijn probleem. Ik kan nu in ieder geval mijn bezwaren hiertegen onderbouwen met een uitgebreidere uitleg dan, ja maar, die spier heb ik nodig, anders kan ik niet meer mijn favoriete sport beoefenen " . Top, maar deze ingreep gaat dus zeker niet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Appiebuik, Je vermeldt nergens in welke klasse je rijdt, ik moet dus uitgaan van recreatief/dressuur rijden. Als je beroepsmatig of in Klasse M of Z rijdt zou je het probleem hebben besproken met de instructeurs. Als het probleem waarvoor de spier gebruikt gaat worden voor en na de operatie geen belemmering is om weer paard te rijden, hoeft het omklappen of verwijderen van deze spier echt geen belemmering te zijn om weer paard te rijden.
Zeker niet na een paar bezoeken bij een sporttherapeut en als het gaat om recreatief paardrijden of dressuur in klasse B, L1 of L2. Maak je daar geen onnodige zorgen over.
Een andere benaming voor de gracilis is slanke dijspier. Het is een dunne, brede, lintvormige spier aan de binnenzijde van het bovenbeen. Deze spier trekt het bovenbeen naar binnen (endorotatie) of trekt beide benen naar elkaar toe. Dit gebeurt samen met een hele groep spieren o.a. de adductor longus of lange dij-aanvoerder. Dat is ook een van de spieren die het bovenbeen naar het andere been toe trekt.
Een blessure van de slanke dijspier veroorzaakt pijnscheuten in de liesstreek, of last van de spieren aan de binnenkant van het bovenbeen. Ruiters hebben vooral problemen met deze spier, de dijbeenspieren worden het meest gebruikt en staan bekend in de ruitersport als Ruiterspieren.
Rijden op een zadel dat te breed is voor de ruiter kan liesproblemen veroorzaken.
Een oorzaak kan zijn dat de ruiter in een intensieve, statische houding rijdt waarbij hij de benen continu aanspant contact met het paard te houden en zelf in balans te blijven. Dit gebeurt vooral zolang de ruiter nog geen “onafhankelijke” zit heeft ontwikkeld.
Veel druk verhindert bloedcirculatie in spieren. Er ontstaan kleine ontstekingen in het spierweefsel of zelfs kleine scheurtjes. Als die te weinig tijd krijgen om te herstellen kan de blessure een chronisch probleem worden en gaat het van kwaad tot erger.
De naam voor de chronische liesblessure is Longstanding Adduction-related Groin Pain (LAGP).
Ik adviseer je (als je dat nog niet hebt gedaan) contact op te nemen met een sportfysiotherapeut of een sportarts,laat je door hen adviseren.De oorzaak moet eerst worden opgespoord en weggenomen.De behandeling voor het verbeteren van de spierkracht van de adductoren is niet voldoende.

Bij een goede behandeling kun je zeker je sport weer beoefenen.
In stap hoeft geen probleem te zijn. Bij lichtrijden is het staan-moment het moeilijkste voor de kant waar de blessure is. Kies dus de juiste hand voor lichtrijden. Niet te veel aandrijven. Vraag aan je instructeur of hij je wil helpen de vaart erin te houden.
Galopperen hoeft geen problemen te geven als je het verschil in de bewegingen weet en voelt. Zit de blessure rechts, probeer dan in de rechtergalop aan te springen. Houd tijdens het galopperen beide zitknobbels even zwaar belast. Ga niet kijken of je in de goede galop zit.

Bij het eerste teken van pijn zit er maar één ding op: rust! en alles komt goed.

Ik besef dat het niet meevalt als je je paard alleen maar kunt longeren,maar onderschat geen opspelende "Ruiterspier".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoeken via Google op internet levert vaak al wat adressen van sportartsen en sportfysiotherapeuten op.
De hele dijbeenspier verwijderen lijkt mij wel erg rigoureus. Ik zou maar een second opinion aanvragen. Als een pees of spier gedeeltelijk afscheurt is in sommige gevallen een operatie nodig. Ik ken wel twee gevallen bij de beroepsspringruiters, beide ruiters doen alweer volop mee.
Zij rijden gemiddeld acht tot tien paarden per dag, vaak zeven dagen per week.Zij maken waanzinnig lange dagen. Zitten ze niet op een paard dan zitten ze in de auto onderweg naar een concours. Zij rijden beiden alweer voluit. Harry Smolders heeft op 14 november van dit jaar zelfs alweer een zege behaald in de wereldbekerwedstrijd in Las Vegas. Een oefening die ik kreeg was:
languit gaan liggen en de voet vijf tellen strekken, de tenen van de andere voet tegelijkertijd vijf tellen zo ver mogelijk naar voren brengen. Steeds het lichaam uitrekken door de hiel zo ver mogelijk naar achteren te drukken Dit een paar maal om en om achter elkaar doen en dan even ontspannen. Daarna weer hetzelfde program. Iedere week een paar keer meer. Bij twintig keer viel ik in slaap. Deze oefening raadt men ook aan bij patiënten die een heup hebben gebroken (nadat die gerepareerd is natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het vervelende is dat men de gracilis wil gebruiken voor de reparatie van een fistel. De spier zou dus niet meer op z'n eigenlijke plek liggen en niet meer bruikbaar zijn voor de eigen functie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Appiebuik, Je vermeldt nergens in welke klasse je rijdt, ik moet dus uitgaan van recreatief/dressuur rijden. Als je beroepsmatig of in Klasse M of Z rijdt zou je het probleem hebben besproken met de instructeurs. Als het probleem waarvoor de spier gebruikt gaat worden voor en na de operatie geen belemmering is om weer paard te rijden, hoeft het omklappen of verwijderen van deze spier echt geen belemmering te zijn om weer paard te rijden.
Zeker niet na een paar bezoeken bij een sporttherapeut en als het gaat om recreatief paardrijden of dressuur in klasse B, L1 of L2. Maak je daar geen onnodige zorgen over.