waarom is mijn maag snachts het onrustigst? en meestal snachts krijg ik last van langs komende buikkrampen... hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
22.6K

Antwoorden (4)

Het zou aan een maagzweer kunnen liggen.. (het hoeft niet, het kan ook zijn dat je te pittig eet of niet tegen lactose kan etc) Bij een maagzweer is de pijn 's nachts erger, de pijn vermindert na het eten. Mensen voelen deze pijn meestal in hun onderbuik. Andere symptomen: brandend maagzuur, opgeblazen gevoel of misselijkheid. Als je vaak 's nachts pijn hebt zou ik sowieso naar de huisarts gaan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoort eigenlijk andersom te zijn. 's Nachts zijn je organen in een rusttoestand, met name het laatste deel van de nacht.

Als jij hier vaker last van hebt, is het verstandig er door een arts naar te laten kijken. Het kan namelijk van alles zijn, bijvoorbeeld een ontstoken dikke darm. Onstekingen doen 's nachts namelijk veel pijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist tijdens je slaap verteer je voedsel.
Het parasympathische deel van het autonome zenuwstelsel zorgt daarvoor, alsmede voor het verlagen van je hartslag, zoals tijdens je slaap gebeurt.
Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Parasympatisch_zenuwstelsel

De krampen die je ervaart wijzen er mijns inziens op dat je je eetpatroon moet aanpassen. Kolen, bonen en rauwe groenten kunnen krampen veroorzaken, verder onderstaand advies:

"Het is raadzaam om op regelmatige tijden te eten. Eten dat te pittig is of suiker, vetten, kunstmatige conserveringsmiddelen of kunstmatige kleurstoffen bevat, kan je hart en hoofd harder laten werken, waardoor het slapen wordt bemoeilijkt. Als het inslapen een probleem is kun je een koolhydratenrijke maaltijd innemen 2 uur voor het slapen gaan. Als het doorslapen een probleem is kan soms een broodje honing of bord met muesli helpen. Verminder ook eten dat maagzuur, gas bevorderend is, dat zwaar is of te vet, want dit laat je spijsvertering harder werken, wat een ongunstig effect heeft op het slapen. Eet zoveel mogelijk kwalitatief vers voedsel en eet het langzaam."

Toegevoegd na 4 minuten:
Oja, het beste kun je het natuurlijk je eigen huisarts vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om echt een goed antwoord te krijgen moet je eigenlijk een betere omschrijving van je klachten geven. heb je hier elke nacht last van? slaap je op de ene kant beter dan op de andere kant? heb je last van maagzuur? heb je pijn in je slokdarm? denk je zelf dat het iets met het eten te maken heeft? is er voedsel dat je niet kunt verdragen? welke klachten heb je precies?