hoe kan je je weer beter concentreren na het stoppen van roken?

Ik ben gestopt met roken, wat redelijk meevalt maar eens ik moet studeren beginnik te zweten, concentratie en doorzettingvermogen verdwijnen...
Wat kan je doen in zo een geval?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.8K
Amadea
9 jaar geleden
Een nicotine-kauwgompje nemen?
Ritsuka
9 jaar geleden
hoe lang ben je al gestopt?

Antwoorden (1)

Als je pas gestopt bent met roken, laten we zeggen hooguit een week geleden, dan zijn dit normale ontwenningsverschijnselen die vanzelf over gaan. Zowel concentratieproblemen als rusteloosheid zijn bekende bij stoppen met roken en het is niet vreemd dat je die rusteloosheid juist merkt op die momenten dat je rustig zit en je je probeert te focussen. Uiteindelijk voelen de meeste mensen nadat ze zijn gestopt met roken zich rustiger en kunnen ze zich beter concentreren. Het kan even duren, maar het gaat vanzelf over.

Als je al langer dan een week of zelfs twee weken gestopt bent, dan zijn dit geen lichamelijke ontwenningsverschijnselen meer. Het is dan meer een psychologische reactie, waarvoor allerlei verklaringen mogelijk zijn. Waarschijnlijk rookte je eerder voor en/of tijdens het studeren. Het anders uitvoeren van een vaak uitgevoerde activiteit of serie handelingen kan vreemd aanvoelen en je daardoor onrustig maken. Probeer maar eens je armen over elkaar te doen met de arm die je altijd onder hebt, bovenop. Dat voelt raar aan en als je dat doet tijdens een college, kun je je waarschijnlijk niet concentreren tot je je armen op de voor jou 'normale' manier over elkaar doet of een andere houding aanneemt.

Maar er kan bijvoorbeeld ook sprake zijn van conditionering van de fysieke ontwenningsverschijnselen. Zeker als je de eerste dagen na het stoppen veel studeerde, kan het zijn dat de lichamelijke ontwenning voorbij is, maar elke keer dat je gaat zitten met een studieboek opnieuw die onrust oproept.

Ook psychologische ontwenningsverschijnselen nemen vanzelf af, maar je kunt het proces versnellen. Verander je je gewoonte nog meer, dan herinnert de activiteit je minder aan roken. Ga bijvoorbeeld studeren in een andere ruimte of op een ander moment van de dag dan je gewend was toen je nog rookte. Mis je meer een bepaalde stimulatie, probeer dan eens op een andere manier voor wat extra prikkels te zorgen: kauw kauwgom of knabbel pinda's tijdens het leren, loop na elke 20 bladzijden een rondje om het blok, etc.

Tenslotte kán het natuurlijk dat jouw klachten niet komen door het stoppen met roken. Hoe langer dat geleden is, hoe waarschijnlijker een andere oorzaak. Wil je dat uitsluiten, raadpleeg dan je huisarts. Er zou ook een indirecte link kunnen zijn: roken kan bepaalde schildklierziekten maskeren; de symptomen verergeren dan na het stoppen. Zomaar een voorbeeld om aan te geven dat de meest voor de hand liggende verklaring niet altijd de juiste is.