Vocht in enkels een teken van reuma?

Mijn man heeft sinds een poosje vocht rond zijn enkels. Hij is nogal eigenwijs en vindt het (nog) niet nodig om naar de huisarts te gaan. Ik maak me er zorgen om en ben bang dat het op reuma zou kunnen duiden. Iemand ervaring hiermee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou die eigenwijze man van jou aan zn haren naar de dokter slepen..en om antwoord te geven op je vraag: neuuhh, geen ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan zijn haren?, die zijn gemilimeterd, dus gaat niet lukken.

Antwoorden (9)

Dat kan veel meer zijn, dus het is tijd om naar de dokter te gaan. Lees onderstaand citaat (met link):
Hoi Mien, een niet goed functionerend hart kan inderdaad zorgen voor vocht in de voeten en enkels. Dit wordt veroorzaakt doordat de rechterharthelft het bloed niet meer goed kan rond pompen. Als de linkerharthelft het bloed niet meer goed kan rond pompen kan er vocht in de longen komen. Daarom is die xthorax gedaan en gelukkig was die goed. Met steunkousen en medicijnen is nog wel het een en ander mogelijk tegen de dikke voeten en enkels. Groetjes, Karen

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens, ook ik wil je niet ongerust maken. Mijn voorbeeld is een v/d vele mogelijkheden.Daarom is de huisarts ook gratis te bezoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het duidt in de regel op problemen met de bloedvaten / bloeddruk / hart / circulatie en/of de nieren, waarbij vocht in de weefsel gaat zitten.
Het is wel een vrij normale en gebruikelijke klacht waar veel mensen, vooral vrouwen trouwens, last van hebben en met name met warm weer, maar helemaal honderd procent in orde is het niet. Ik zou hem zeker een keer naar de huisarts sturen om te kijken wat de onderliggende oorzaak kan zijn. Al heb ik de relatie met reuma echt nog nooit gehoord. Dat is meer dikke rode gewrichten enzo.

Als de enkels zo dik zijn dat je er putjes in kunt drukken die blijven staan is het sowieso vocht. En vrij ernstig ook.
Nooit zomaar mee rond blijven lopen ; het kan met een simpele plaspil te verhelpen zijn, maar het kan zeer zeker ook op hartfalen wijzen, en daar moet je geen spelletjes mee spelen en geen risico's mee nemen.

Ik wil je niet bang maken trouwens, en meestal is het niet dermate ernstig hoor, maar voor dat enkele geval waarin het wel foute boel is, in elk geval naar de huisarts ermee. En niet te lang mee wachten. In het ergste geval kan hij goed behandeld worden, in het beste geval ben je snel gerustgesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vocht rond de enkels zou ook met de nieren te maken kunnen hebben, of met de bloedvaten, zelfs met de longen etc.- naar de dokter dus !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me geen reuma, maar, sleep hem wel mee naar de huisarts, want er is wel iets aan de hand als je vocht vasthoudt...

Het kan op hart en vaatproblemen wijzen... en daar kun je heel goed wat aan doen, maar dan moet je er wel op tijd mee naar een arts... je kop in 't zand steken helpt niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rheuma is een ontsteking van de gewrichtkapsels, wordt niet veroorzaakt door vocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan ook dat hij teveel vocht vasthoudt. Je zou kunnen proberen om zoutarm te gaan eten. Dat helpt mij altijd heel goed. Als het niet weggaat, kan het ook aan te weinig bewegen liggen. Als je op beide vragen: dus te zout eten en te weinig bewegen, "neen"moet antwoorden, zou ik gelijk maar naar de dokter gaan, anders nog even aanzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar ik zou wel aanraden om naar een huisarts te gaan. Vocht vast houden kan o.a. duiden op een verminderde hartfunctie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn man had precies dezelfde klachten bij hem was het suiker, omdat hij ook verschillende ontstekingen had. Hij was ook eigenwijs maar opeens kon hij niet meer lopen zo erg was het, en wat belangrijk is heel veel beweging , zodat het vocht weg kan. Mijn man heeft steunkousen een tijdje gedragen toen opeens ging het vanzelf over
natuurlijk ook door het lopen. Steunkousen in het begin is niet prettig maar is wel effectief nu hoeft hij ze niet meer te dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien rookt u man? Dat zou al kunnen helpen.