Waardoor wordt je sneller moe als je spieren niet goed getraind zijn?

Onder moe zijn versta ik dan sneller ademhalen.

Stel je tilt een gewicht van 20 kg tienmaal achter elkaar op. Als je dat nog nooit gedaan hebt zal je dat misschien wel lukken maar aan het eind van de oefening sta je te hijgen. Maar als je dat nu al een jaartje doet zal je na die oefening waarschijnlijk veel minder hijgen. Maar hoe komt dat nou precies?

Je krijgt lijkt me meer spieren na veel trainen. Maar op het eerste gezicht zijn dat dus ook meer cellen die voorzien moeten worden van zuurstof. Als je minder spieren hebt hoeven er toch ook minder spieren van zuurstof te worden voorzien?
Toch lijkt dat niet zo te werken, maar hoe wel?

8 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt met je 2e stuk wel een punt.
Een getraind lichaam, vooral als je het over meer spierweefsel hebt gebruikt in rust meer energie. Dat is dan ook een reden om als iemand wilt afvallen aan krachttraining te gaan doen. ps. Je krijgt meer spierweefsel, niet meer spieren. Het aantal spieren in je lichaam staat vast.

Antwoorden (3)

Moe worden en hijgen zijn totaal verschillende dingen.

Je hijgt, omdat er een acuut tekort is aan zuurstof; de training zorgt voor grotere opname en transportcapaiciteit van zuurstof (groter longvolume, sterker hart, hoger Hb, etc etc etc).
Met 'moe' heeft dat niets te maken.
tinus1969
8 jaar geleden
Met hijgen probeert je lichaam een acuut zuurstoftekort te voorkomen. Dat heeft in zoverre iets met moe worden te maken, dat vermoeidheid in eerste instantie óók berust op een zuurstoftekort.
We verbruiken zuurstof om o.a. ATP te maken, de brandstof van onze spieren. Die spieren hebben echter een trucje om tijdelijk ook zonder zuurstof aan die ATP te komen, maar dan produceren ze melkzuur. Dat trucje heeft veel overeenkomst met geld lenen: je bent tijdelijk geholpen, maar dat geld moet wel een keer worden terugbetaald.
Onze spieren kunnen dus tijdelijk "sjoemelen", maar het ontstane melkzuur moet later wel weer worden afgebroken. Daar is zuurstof voor nodig en onze spieren bouwen dus net als bij geld lenen een schuld op: zuurstofschuld.
Ons gevoel van moe zijn berust op de aanwezigheid van dat melkzuur, vandaar ook dat masseren (= de doorbloeding stimuleren) helpt.

Wie getraind is heeft een betere doorbloeding van z'n spieren = bouwt minder melkzuur op = wordt minder snel moe.

Toegevoegd na 8 minuten:
Vergeten met zoveel woorden te vermelden:
Dat hijgen na afloop van de oefening is dus nodig om de zuurstofschuld af te lossen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Je vergeet de rente, het trucje is namelijk minder efficiënt.
erotisi
8 jaar geleden
Je zegt : het ontstane melkzuur moet later wel weer worden afgebroken. Daar is zuurstof voor nodig. " Dat kan dan door massage worden weggewerkt. Maar waarom schrijf je dat het láter moet worden afgebroken? Immers het hijgen vindt vrijwel meteen plaats. Nu lees ik overigens dat krachtoefeningen door witte spiercellen gebeurt die liefst zonder zuurstof werken. Speelt daar melkzuur dan toch een rol?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat heb ik niet duidelijk genoeg opgeschreven. Het hijgen begint zodra er meer zuurstof nodig is. Bij goed getrainde mensen zou dat hijgen vaak al voldoende kunnen zijn, zodat geen of weinig zuurstofschuld wordt opgebouwd.
De zuurstofschuld ontstaat pas (bij zowel wél als niet voldoende getrainde mensen) als er eigenlijk méér zuurstof nodig is dan er hijgend aangevoerd kan worden. Dan pas "gaat de trukendoos open" en vindt anaerobe vergisting plaats met zurrstofschuld als gevolg. Dit hele verhaal geldt voor gezonde mensen. Iemand met een hart- of vaatziekte hijgt misschien al als hij uit z'n stoel opstaat. Dat heeft óók met zuurstof te maken, maar ligt iets ingewikkelder. Hoe het met die witte spiercellen zit weet ik eigenlijk niet goed. Ze worden vooral gebruikt voor heel heftige maar kort durende belasting. Misschien (nogmaals: wéét ik niet!) duurt die als regel te kort om schuld op te kunnen bouwen?
erotisi
8 jaar geleden
Eigenlijk is de opmerking van Jackd wel goed dan?
Het is immers de rente of extra moeite die het kost om het melkzuur af te breken. Immers als je getraind bent met dus meer spieren is nog steeds dezelfde hoeveelheid energie nodig. Je lijkt dus in beginsel even veel zuurstof nodig te hebben als beginneling en als getrainde. Alleen de ongetrainde gebruikt blijkbaar heel veel zuurstof voor de melkzuren. Want al dat hijgen is toch een enorme toename van lucht, het lijkt dus een rentepercentage van 200%??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, Jackd heeft gelijk, maar hij bedoelt het nét even anders dan jij het (geloof ik) opvat.
De hoeveelheid melkzuur vertegenwoordigt een hoeveelheid door "sjoemelen" verkregen energie. Wat Jackd bedoelt is dat het opruimen van dat melkzuur méér zuurstof kost dan wanneer die zuurstof direct, zonder sjoemelen, was gebruikt om ATP te verkrijgen.
Die extra zuurstof is de rente.
erotisi
8 jaar geleden
Zo bedoelde ik het ook
Je haalt twee dingen door elkaar: een goede spierconditie en een goede cardiovasculaire conditie.

Als je ongetraind bent in (in dit geval) herhaald gewichtheffen, zijn je spieren vrij zwak, EN zijn je hart en bloedvaten niet in staat veel zuurstof te transporteren. Ga je dan gewichtheffen, dan voel je twee verschillende dingen: je spieren raken vermoeid, misschien gaan ze zelfs trillen; en je begint te hijgen.

Dat je spieren vermoeid raken komt door de slechte spierconditie. Je hebt weinig spiervezels en die weinige spiervezels zijn tot weinig in staat. Je vraagt meer dan het maximum dat die spiervezels nog goed aankunnen.

Dat je begint te hijgen komt doordat die spieren toch echt zuurstof nodig hebben (of eigenlijk: doordat je bloed dreigt te verzuren en je dus kooldioxide moet uitademen - maar da's een andere discussie, laten we voor het gemak doen alsof het enkel om de zuurstof gaat). Je hart is ongetraind, en moet dus moeite doen (heel snel kloppen) om het bloed voldoende te laten stromen. En je hebt weinig rode bloedcellen, dus het bloed kan sowieso weinig zuurstof per liter (en dus weinig zuurstof per minuut) transporteren. In mindere mate is je longcapaciteit vrij gering, dus per ademhaling breng je niet zoveel zuurstof in je bloed. De enige manier om toch voldoende zuurstof in je bloed te krijgen is: hijgen (snel en diep ademen), en een hoge hartslag.

Ben je getraind, dan heb je meer spiervezels. Je kunt dan datzelfde gewicht herhaaldelijk heffen zonder dat je spieren daar veel moeite voor hoeven doen, domweg omdat je meer spiervezels hebt en daardoor slechts een deel van de beschikbare spiercapaciteit gebruikt. Je voelt nu geen spiervermoeidheid.

Ben je getraind, dan heb je ook een hogere longinhoud, meer rode bloedcellen, en een sterker hart. Daardoor breng je met een net wat diepere ademhaling al genoeg zuurstof in je bloed, en hoeft de hartslag niet zo superhoog te worden om die zuurstof bij de spieren te krijgen. Je gaat nu dus niet meer zo hard hijgen en je hartslag blijft binnen de perken.

Het hijgen heeft dus te maken met wat we de cardiovasculaire conditie en/of de hart-long-conditie noemen. Die is meestal gerelateerd aan de spierconditie, maar het is echt iets anders.

Cryofiel
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Zou een marathonloper dan niet gaan hijgen als hij ineens ging gewichtheffen?
Wat ik dan nog niet begrijp is of ongetrainde spieren nu meer of minder zuurstof nodig hebben dan getrainde bij het doen van dezelfde oefening? Want enerzijds heb je meer spiercellen die zuurstof nodig hebben maar anderzijds hoef je ook minder spiercellen te belasten? Dan lees ik overigens nog dat juist voor krachtoefeningen er juist geen zuurstof nodig doordat het witte spiercellen zijn die dat anaeroob doen. Maar als dat zo zou zijn, dan zou je juist toch helemaal niet moeten hijgen?!
Cryofiel
8 jaar geleden
Een marathonloper gaat hijgen als hij moet gewichtheffen. Dat komt doordat er dan andere spieren worden gebruikt, op een andere manier. Die spieren produceren dan melkzuur. Dat melkzuur dreigt het bloed te verzuren. Bloed dat dreigt te verzuren is *het* signaal om de ademhaling en de hartslag te intensiveren. Door de intensievere ademhaling verwijder je namelijk kooldioxide uit het bloed. Daarmee neemt de hoeveelheid opgelost kooldioxide af. Opgelost kooldioxide heet koolzuur - en dat is dus zuur. Doordat je gaat hijgen verdwijnt er dus koolzuur uit het bloed, waardoor de dreigende verzuring ongedaan wordt gemaakt. -- Bij het doen van dezelfde oefening moet dezelfde hoeveelheid energie worden geproduceerd. Of dat nu met minder spiervezels gebeurt die zich uit de naad werken, of met meer spiervezels die de taak verdelen en dus per stuk weinig hoeven te doen - de vereiste energieproductie is in beide gevallen gelijk. Het verschil zit hem eerder in de doorbloeding. Als die niet goed is, en de spieren toch een bepaalde hoeveelheid energie moeten produceren, zijn die spieren gedwongen dat anaeroob te doen. Daarbij ontstaat melkzuur - en daarvoor geldt het verhaal boven de streep hierboven. Als de doorbloeding wel goed is, kunnen de spieren de gevraagde energie aeroob produceren. Dat is efficiënter, en er ontstaat geen melkzuur. Je gaat dus niet meteen hijgen, en als je gaat hijgen is dat minder.