Wat kan je het beste doen bij een puistje op je ooglid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strontje?
http://www.goeievraag.nl/vraag/pak-bijzonder-vasthoudend-strontje-ooglid.56560

Antwoorden (5)

Ik zou er sowieso even mee naar je huisarts gaan.
Het oog is een te kwetsbare plek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nietsdoen is het beste, en wachten tot het over is.
Een ooglid en een oog zijn te kwestsbaar om iets te doen.
Alleen een gerstekorrel kan je voorzichtig met een gedesinfecteerde naald kunnen verwijderen.
Als het ontstoken lijkt, niet aankomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er geen last van hebt, afblijven gaat vanzelf weer weg. Anders evt langs de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behandeling:
Meestal is geen hulp van een arts nodig bij de behandeling. Er zijn een aantal manieren waarop u de rijping en daarna de genezing van het hordoleum kunt bevorderen. Dit zijn:

1.Leg enkele malen per dag gedurende ongeveer tien minuten warme kompressen op het aangedane oog. Dit bevordert de 'rijping' van de ontsteking. Kompressen maakt u door een schone doek of watten in warm water te drenken.
2.Vermijd het gebruik van cosmetica zoveel mogelijk.
3.Als het abcesje doorbreekt kan de pus met warm water weggespoeld worden. Reinig vervolgens het oog regelmatig met watjes die u in uitgekookt en afgekoeld water hebt gedrenkt (let op schone handen!). Over het algemeen is het ooglid dan na een paar dagen genezen. Raak uw oogleden zo min mogelijk met uw handen aan.
4.Als de ontsteking langer dan twee dagen blijft bestaan en veel klachten geeft, kan de arts een sneetje zetten in de zwelling, mits het abcesje ‘rijp’ is. Om zichtbare littekens te vermijden, maakt de arts het sneetje bij voorkeur aan de binnenkant van het ooglid of in het reeds gevormde etterkopje. De meeste mensen ervaren de insnijding als een opluchting, aangezien de pijn meestal meteen afneemt.

De arts schrijft eventueel een antibioticakuur voor, als oogdruppels of oogzalf. Als de klieren voor de oren gezwollen zijn, of als u koorts hebt, zijn soms antibioticatabletten nodig om uitbreiding van de infectie te voorkomen.

Als de ooglidranden ontstoken zijn (blefaritis), moet dit worden behandeld om te voorkomen dat de kliertjes opnieuw zullen ontsteken.

Prognose
Soms blijft na de ontsteking een pijnloze knobbel over (chalazion) Dit kan zo nodig op een later tijdstip chirurgisch verwijderd worden.

Lees hierover meer op deze site:

http://www.gezondvgz.nl/%7B2fc10bc9-1cb4-4f3d-b476-be5190123b0d%7D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, ik geef je een min voor dit goede antwoord. Dat was niet de bedoeling. Zal je ergens anders plussen. Ik heb hetzelf ook gehad. Als je er niets aan doet blijft er een verdikking achter en ik heb het met een pincet voorzichtig aangeraakt. Je ooglid is een stukje huid, maar als je maar niet in je oog prikt. Dan is het leed niet te overzien. Je kunt dit dus het beste aan een arts overlaten.
Eventjes een naald(je) pakken, steriel maken in het midden van een vlam. en voorzichtig lekprikken.