Straling van DECT/Wifi/GSM is mogelijk ongezond, ik maak gebruik van DECT/Wifi/GSM, wat kan ik het beste doen om de straling te beperken?

Ik dacht zelf aan de volgende opties:

- uitgaand bellen: zoveel mogelijk met DECT of GSM?
- bellen met GSM bluetooth headset in plaats van niet handsfee bellen met GSM?

DECT/Wifi/GSM: wat is het meest ongezonde? als je er 1 zou schrappen ten behoeve van het reduceren van de straling welke zou je kiezen?

Mijn vraag is niet of straling al dan niet ongezond is - het is mogelijk ongezond en ik wil kijken of ik daartoe de risico's kan beperken.

Toegevoegd na 6 minuten:
En is het slim om de gsm en/of de dect telefoon niet in de buurt te laten liggen gedurende de dag (binnen x meter afstand)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

In feite zou je je energie het beste op andere zaken kunnen richten.

De "straling" is MOGELIJK ongezond - maar als er na dertig jaar onderzoek onder honderdduizenden gebruikers nog geen duidelijke effecten zijn gevonden, kun je één ding alvast concluderen: ALS het ongezond is, dan hooguit een heel klein beetje.

In die zin komt jouw vraag overeen met "Ik drink elke week wat tolueen, ik gebruik elke avond een beetje antibiotica, en als hobby heb ik een zware vrachtwagen in mijn slaapkamer, die ik elke avond een half uurtje stationair laat lopen met de ramen dicht. Maar ik maak me zo'n zorgen over de kalk in het drinkwater. Wat kan ik het beste doen om de hoeveelheid kalk te beperken?"

Ik bedoel - verhuizen naar een plek waar minder verkeer is, doet aanzienlijk meer voor je gezondheid dan de "straling" van telefoons beperken.

Maar goed, als je je toch wilt richten op dat mogelijke, en kleine, effect:

Houd de bron van de straling ver van je af. Je zou een headset kunnen gebruiken die met een snoer (niet draadloos) is verbonden met je GSM/DECT. De GSM/DECT houd je tijdens het telefoneren zo ver mogelijk van je vandaan, want dat is de bron van de straling waar je invloed op hebt.

Hoe ongezond elk type is, is niet te zeggen. Als we al niet kunnen zien *dat* het ongezond is en we dus alleen maar over de *mogelijkheid* praten, kunnen we dus ook niets zeggen over welke van de drie ongezonder zou zijn dan de andere.

(vervolg in reactie)
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Aluminiumfolie tussen je telefoon en je oor houden.

Dit houdt de straling tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou je niet eerst afwachten of vaststaat of die straling mogelijk ongezond is? En als vaststaat dat het ongezond is de vraag stellen hoe je die straling kunt beperken.
Waarom zou je die straling gaan beperken als die niet ongezond is. Is dit niet een veel verstandigere werkwijze, dan afgaan op hypes en hoaxes.

En als het mogelijk ongezond is KUN je dan wel iets doen om het WERKELIJK te beperken? Die straling komt overal doorheen, of ga je dan in een kooi van Faraday zitten met een mantel van lood om je heen?

Veel succes met je strijd tegen die straling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn DECT telefoons die niet constant uitzenden en de straling al verminderen. Je moet dan zoeken naar stralingsarme DECT telefoons.

De GSM straling is mogelijk schadelijk op korte afstand, dus ik zou vooral via een headset bellen. Dan zit er een flinke afstand tussen jouw telefoon en je hoofd.

Dit zijn twee zaken waarbij je de straling kunt verminderen tussen jouw telefoons en jezelf.

Daarnaast is er natuurlijk ook straling in de lucht. Zou je die ook willen afschermen, dan zou je je huis met alluminium kunnen bedekken. Op bijgaande sites kan je veel van dit soort tips vinden.

NB. Dit geeft niet mijn mening weer of ik persoonlijk vind of UMTS/GSM of DECT straling schadelijk is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Leuke voorbeelden staan op de pagina milieuziektes.

Toegevoegd na 3 minuten:
En je kunt ook de straling van zendmasten bij de buren afvangen, zoals iemand kennelijk heeft gedaan op onderstaande foto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Niet dat ik in die schadelijke straling geloof, maar een headset werkt met Bluetooth. Is dat dan opeens veiliger?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is denk ik net zo schadelijk dan, maar ik bedoelde ook een headset met een draadje. Wat vind je van mijn plafond ;o)
Als je het draadloze verkeer zoveel mogelijk wil beperken, zul je moeten telefoneren met je vaste toestel, wifi uitzetten, werken met een netwerkkabel aan je laptop en je DECT-toestel uitzetten. Ook de blauewe tand zul je dan uit moeten zetten. Al het andere zijn halve maatregelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
En alles wat dan door je huis vliegt, inclusief alle Wifi netwerkem van je buren? Moet je wel in een hutje op de Sahara gaan wonen.