Obesitas en vliegen?

Is het terecht, dat mensen met extreme obesitas voor twee plaatsen moeten betalen bij sommige vliegtuigmaatschappijen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal in ieder geval wel beter zitten!

Het beste antwoord

Ja, dat vind ik terecht. Je maakt immers gebruik van twee stoelen. Of dat nu is voor je kind, je hond, je denkbeeldige vriendje of je eigen lijf, ik zie niet wat voor verschil dat zou moeten maken.

Dit is overigens geen waardeoordeel over mensen met obesitas. Ik vind het hierbij bijvoorbeeld volkomen irrelevant of iemand overgewicht heeft door overeten of door een stofwisselingsprobleem. Ja, het is vervelend om 150 kilo te wegen. En het is heel naar om twee stoelen nodig te hebben. Maar ik zie niet in waarom jouw overgewicht het probleem van de vliegmaatschappij zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat hier niet om mijn overgewicht, maar om de vraag of het in het algemeen terecht of onterecht is? En daarin delen wij dezelfde mening! Volkomen terecht dus! Mag nog niet stemmen anders had duimpje plus van me gekregen! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik min je, ben het er helemaal niet mee eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan toch 1 van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Jouw' was in dit geval onpersoonlijk bedoeld, dus niet speciaal gericht op de vraagsteller!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens!

Andere antwoorden (2)

Ik vind dit niet kunnen, mensen moeten gelijk behandeld worden. Een vliegmaatschappij zou daarom voor iedereen dezelfde tarieven moeten hanteren. Ik ben gezond en heb er toch geen problemen mee om een bijdrage te leveren aan mensen die het minder hebben. Ik vraag me dan bijvoorbeeld ook niet af of het terecht is dat ik zorgpremie moet betalen, terwijl ik nog nooit zorg nodig heb gehad. Obesitas zie ik als een ziekte en ik moet de eerste nog tegen komen die graag ziek is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen moeten in gelijke gevallen gelijk behandeld worden. Gebruik je twee vliegtuigstoelen, dan is het niet een gelijk geval met het gebruik van één vliegtuigstoel. Vergelijk het, om een neutraler voorbeeld te gebruiken, met iemand die 1,98 m lang is. Ik heb ooit rondgereden in een oude Marbella van 800 euro. Een collega die werkelijk zo lang was, bleek daar niet in te passen. Als die collega een auto wil kopen, dan is een oude Marbella van 800 euro geen optie, hoe graag hij ook zou willen. Is het, volgens jou, redelijk als die collega naar de dealer gaat en zegt: "Ik kan er niets aan doen dat ik niet in een oude Marbella pas, dus moet je mij vanwege het recht op gelijke behandeling een grotere auto verkopen voor 800 euro."? Of moet hij gewoon de auto betalen die hij koopt, in plaats van de auto waar hij niet in past?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Min overigens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik blijf bij mijn standpunt dat je verschillende tarieven hanteert tussen mensen. Dat je dit kunt verklaren doordat de ene twee stoelen nodig heeft snap ik ook wel, maar ik vind het gewoon niet kunnen. Ik krijg daar hetzelfde gevoel bij dat een kankerpatient vijftien keer meer premie zou moeten betalen omdat hij kanker heeft. Maar ik zie dat er weinig mensen het met me eens zijn.
Als je alléén in een vliegtuigstoel past, als de armleuning omhoog geklapt is, betekent dit voor je buurman/vrouw, dat je letterlijk tegen dat vreemde lichaam aangeperst zit. En dat is niet fijn - niet voor 2 uur naar Mallorca, en zéker niet voor 7 uur naar New York, om van grotere afstanden maar te zwijgen....De afstand is tóch al te klein voor je eigen persoonlijke zone : die wordt al doorbroken, als je 'gewoon' naast elkaar zit met de leuning ertussen. De middenstoelen van een rij van 3 stoelen is niet voor niets zo gehaat, vooral als je als vrouw tussen 2 mannen zit, want een man neemt met grote vanzelfsprekendheid allebei de armleuningen in beslag, dus je kunt bijna niet zitten zónder iemand aan te raken.
Overigens moet je wel héél erg obese zijn, als je niet in een bussiness-class stoel past : een wat forser persoon kan altijd alle ellende voorkomen door wat meer voor zijn/haar ticket te betalen....
En anders zit er inderdaad niets anders op dan 2 stoelen te reserveren, voor úw en uw buurman/vrouws gemak.
Dus ja : ik vind het terecht....als ik voor mijn ticket betaald heb, wil ik de armleuning als barriere tussen mij en een vreemde hebben.

Iemand die problemen heeft met zijn/haar gewicht, heeft dit iedere dag bij alles : openbaar vervoer, kleren kopen, in een restaurantstoel passen. Het is voor die persoon een gegeven, dat bij het leven hoort.