Is het inademen van sinaasappel schimmel potentieel gevaarlijk?

Ik laat sinaasappelen wel eens te lang liggen in de fruitschaal. Na verloop van tijd ontstaat er dan een matgroen poederachtig schimmel (ten minste, ik neem aan dat dat schimmel is) op de sinaasappels. Als ik ze dat uiteindelijk weggooi, kan ik mij voorstellen dat het wel eens voorkomt dat je iets van die fijne poederachtige substantie inademt. Zit hier een potentieel gezondheidsgevaar in?

(Misschien dat deze schimmel bij ander citrusfruit ook wel optreedt trouwens, maar dit is mij nooit opgevallen).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat zo was,had je het toch al wel gemerkt. Ik stel voor de sinaasappels direct na het aanschaffen weg te gooien. Loop je in ieder geval niet meer de kans eventuele giftige stoffen in te ademen.

Het beste antwoord

Veel schimmels geven overgevoeligheidsreacties als de conidiën of sporen worden ingeademd. Dit kan leiden tot hevige benauwdheid en astma, en levensbedreigende vormen aannemen.
AlphaLimaSierra