Waarom mogen mensen met een schildklieraandoening geen citroen-sap kuur volgen?

Ik kan nergens vinden waarom dit niet mag!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het volgen van een citroensapkuur is af te raden wanneer u: hartklachten heeft, een citrusallergie heeft, jonger bent dan 16 jaar, zwanger bent, borstvoeding geeft, in de overgang bent, net een operatie hebt ondergaan, ernstig ziek bent geweest, lijdt aan maag/ darmzweren, problemen hebt met de schildklier en tbc hebt. Toegevoegd na 8 minuten:
Sorry ik heb de vraag helemaal verkeerd gelezen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het soms kunnen dat je medicijnen krijgt waarbij je geen citroen mag.
Bij cholesterol medicatie mag je geen grape-fruitsap. Toegevoegd na 11 minuten:
of grape-fruit

Het beste antwoord

Ben je gezond, dan heeft de aanval op je stofwisseling, die doe je namelijk met zo'n dergelijke kuur, niet zoveel negatief effect. Je schildklier kan het dan aan om je stofwisseling 'op peil' te houden.
Maar bij een schildklier aandoening is je stofwisseling al verstoord, en wordt vaak 'op peil' gehouden door medicijnen, een aanval op die stofwisseling kan je schildklier dus niet opvangen, met alle gevolgen van dien.

Afvallen met een schildklier aandoening altijd in overleg met een deskundige doen. Je stofwisseling verandert bij de meeste dieeten namelijk en dat heeft invloed op je schildklier functie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan raken je TSH en andere schildklierhormonen nog erger in de war door het gebrek aan voedsel! Ik neem aan dat hij te langzaam werkt, bij een te snelle schildklier zou een dieet sowieso niet nodig zijn. Dan worden er dus nog minder hormonen afgescheiden en kom je alleen maar sneller aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je een te trage schildklier bedoelt. De reden waarom je dan geen "crash diëten" mag volgen, zoals de citroensapkuur, is dat door zo weinig tot niets te eten je spijsvertering nog trager wordt dan normaal. En die is al heel traag als je een te trage schildklierwerking hebt. Het resultaat zou dus zijn dat je na het volgen van zo'n kuur nog meer aankomt en je stofwisseling nog ernstiger verstoord raakt dan al het geval was.

Met een te trage werking van de schildklier is je stofwisseling ernstig verstoord. Het is dus gevaarlijk voor mensen met een schildklieraandoening om te vasten al dan niet met behulp van sap/pillen, etc.

Overleg, als je wilt afvallen, altijd met de huisarts en diëtist(e).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm, ga nu twijfelen. Antwoord ingetrokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had je antwoord nog niet gelezen ;-) Maar oke als je het intrekt. Fijne avond nog!