Wat kun je doen aan hoge bloeddruk?

Wat voor soort voeding helpt om de bloeddruk op een normaal niveau te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Mijn bloeddruk is abnormaal hoog, normaal gesproken.
120/80 = normaal. Ik had 190/120
En dat zout DE grote boosdoener zou zijn is al lang achterhaald, ook volgens mijn dokter.

Natuurlijk is te veel zout niet goed, maar dat geldt voor iedereen. Belangrijk is ook:
* eet voldoende groente en fruit;
* neem voldoende beweging;
* zorg voor voldoende ontspanning en rust;
* probeer gewicht kwijt te raken als je te zwaar bent;
* volg een cholesterolverlagend dieet als je cholesterol hoog is;
* rook niet;
* zuinig met alcohol.
* zorg voor voldoende nachtrust.

Mijn dokter hamert vooral op : voldoende beweging en afvallen!

Ik doe mijn best, maar slik ook medicijnen.

Hier vind je nog wat tips:
http://www.dokterdokter.nl/vrouw/reizen-vrije-tijd/article/24033/hoge-bloeddruk-zo-stuw-je-het-omlaag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!. Mooie link ook. Ben het alleen niet eens met regel 7 maar dat is persoonlijk. Hoewel, ik denk dat velen het niet met die regel eens zullen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, hoewel ik het met een aantal punten van dokterdokter.nl niet eens ben. Zoutreductie, bijvoorbeeld is achterhaald. Alleen bij ernstige nierinsufficiëntie kan zout problemen opleveren. Vermijden van suiker en andere geraffineerde koolhydraten is een uitstekend idee.
paulus811
13 jaar geleden
Als het mijn vraag was, was dit het beste antwoord. Het lijstje tips is wat je moet doen/laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi momo, hier kan ik ook wat mee +1

Andere antwoorden (13)

In het algemeen zoutarm voedsel, vermijdt kaas en drop.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ook het in de Indische keuken gebruikte ve-tsin bevat natrium en kan beter worden vermeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral verse groenten en fruit, en zo weinig mogelijk zout.

Toegevoegd na 54 seconden:
En natuurlijk met zo min mogelijk verzadigde vetten, vaak zijn dit dierlijke vetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tijd nemen om rustig te kunnen slapen.
Vermijd stress en producten met een grote zout hoeveelheid.
En regelmatig bewegen om de conditie op peil te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook zoete drop bevat veel zout, en melk ook , verder kun je beter eens overleggen met een dietist
anneliez
13 jaar geleden
De gegeven antwoorden zijn goed. Niet te snel aan de dokter medicijnen vragen, want daar kom je dan je hele leven niet meer af.
Vooral zout is de boosdoener.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wilde geen medicijnen, want ik had nergens last van, maar ik mocht geen bloeddonor meer zijn.
Ja, dan doe je wel wat.
Zout is niet de boosdoener: overgewicht is erger.
paulus811
13 jaar geleden
Medicijnen vraag je niet, die krijg je als je bloeddruk langere tijd boven de 100 is. En weiger ze maar niet, want dan kunnen de gevolgen zeer schadelijk zijn.
Iedereen roept zout!
Maar roken is boosdoener nummer 1
Weet niet of je rookt, maar zou daar wel mee stoppen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is 'gewone' gezonde voeding en beweging en voldoende ontspanning.
Misschien aan je huisarts een verwijzing voor een diëtist vragen, die kan je ongetwijfeld meer vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zout zoveel mogelijk vermijden. (Drop is berucht)
Matig met alcohol. Op je gewicht letten en dagelijks minstens een uur goed bewegen. (zwemmen/ fietsen)
Naar de dokter voor controle.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aanrader eet veel groenten en fruit, die was al gegeven, je kunt ook naar een kruiden winkel gaan, meidoorn en maretak staan bekend dat het de bloeddruk verlaagd.

Ik hoop dat het mag helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen is er geen enkel bewijs voor dat zout de bloeddruk verhoogt. Onbegrijpelijk dat dit zo vaak wordt geadviseerd, te meer omdat te weinig zout wél nadelig voor de gezondheid is en niet zo'n klein beetje ook. Je kunt er o.a. hartklachten door krijgen.

Zout heb je juist nodig om hoge bloeddruk tegen te gaan, in combinatie met de inname van voldoende water. Door te weinig vocht in de circulatie trekken de bloedvaten samen, waardoor de bloeddruk stijgt. Door chronisch te weinig water te drinken ontstaat essentiële hypertensie.

Voor de regulering van je bloeddruk is een aantal essentiële mineralen van belang. In het algemeen krijg je die wel binnen met een evenwichtige en gevarieerde voeding. Alleen zout komt van nature nauwelijks voor in voeding, waardoor dat toegevoegd moet worden.

Het lichaam heeft per dag gemiddeld 30 ml water per kg lichaamsgewicht nodig. Dat komt neer op 8 tot 10 glazen per dag. Die hoeveelheid is nodig om de circulatie te herstellen, waardoor de bloeddruk daalt. Om de mineralenhuishouding van het lichaam in evenwicht te houden moet je 1,4 gram zout per liter aan dat water toevoegen. Met water bedoel ik geen frisdranken, thee, koffie, vruchtensap of melk maar puur water. Probeer het eens één of twee weken. Duur is het niet. :-)

Voor de volledigheid. Drop (in grote hoeveelheden) verhoogt de bloeddruk, niet door het zout maar door het glycyrrhizinezuur. Stress en overgewicht zijn eveneens factoren die de bloeddruk kunnen verhogen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zout is niet slecht voor de nieren, zoals soms wordt beweerd. Alleen bij een sterk verminderde nierfunctie kan zout problemen opleveren maar dat geldt voor veel meer stoffen. Soms wordt zelfs een vochtbeperking voorgeschreven bij dergelijke problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het schijnt dat af en toe wat knoflook ook goed is om de bloeddruk te verlagen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gemiddelde bloeddruk is 120 bij 80.
Onderschat niet de onderdruk die gevaarlijk is als die boven de 100 uitkomt.

Bedenk dat uw huisarts de eerste aangewezen persoon is om uw bloeddruk vast te stellen.
Die kan u het beste adviseren en evt behandelen.

Een voedingsdeskundige kan u daarna verder op weg helpen.
Ga niet zelf dokteren. Overigens goede voeding, beweging en minder stress zijn zijn goede aanbevelingen.

Koop zonodig een goede polsbloeddrukmeter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Polsbloeddrukmeters zijn niet betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men kan de zelftestapparatuur vergelijken bij de huisarts of diabetesconsulent(e) De apparatuur van gevestigde merken zijn betrouwbaar. Men vergelijkt ook de eigen personenweegschaal met die van een ander.
abrikozen eten helpt, ik wel er dagelijks twee.
nog lekker ook.
het antwoord van momopyolo en de reacties zijn zijn waardevol.