wat zijn goede gratis of goedkope middelen ter voorkoming van insektenbeten zoals die van dazen en muggen?

Toegevoegd na 7 minuten:
als ik ga wandelen en ook maar even stilsta dan heb ik binnen no time mijn benen onder de muggen en dazen zitten soms. ik wil graag lopen dus wie heeft er een gouden tip voor mij... graag geen dure middeltjes daar heb ik geen geld voor..

Toegevoegd na 1 dag:
dit is het boerenwormkruid... had het toevallig gistweren nog gefotografeerd lol, al is dat niet mijn foto...

Toegevoegd na 1 dag:
thnx eddijst, ik ga het proberen, als het zonnetje weer schijnt :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
paulus811
13 jaar geleden
Geen antwoord op je vraag, dus daarom als reactie. Als je geprikt bent, een kruisje maken in de bult met je nagel (stevig drukken) en dan ben je in ieder geval van de jeuk af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tegen de jeuk voor als je al gestoken bent is weegbree een goed middel.. die plant kom je overal tegen... helpt ook tegen brandnetels... hoef je ook je huid niet te beschadigen... je kneust een blaadje en wrijft daarmee over de jeukerige plek heen.... kruisje zetten deed ik vroeger idd ook wel ja :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://home.kpn.nl/m.vervest/kruidentuin%20boerenwormkruid.jpg

Het beste antwoord

Het beste en krachtigste middel bevat DEET en kost rond de 9 euro. Dit middel zorgt ervoor dat muggen en dazen niet kunnen prikken en is heel effectief. Het werkt ook zeker 8 uur.

Je kunt natuurlijk kijken naar goedkopere huismerken, als je in de bijsluiter kunt vinden hoe hoog de concentratie DEET is.

Je geeft zelf aan dat het vooral is als je gaat wandelen en middelen als een hor of klamboe hebben weinig effect. Er zij wel hoeden met een netje voor in de tropen, maar die zijn zeker niet goedkoper.

Als het niet te warm is kan je natuurlijk wel zoveel mogelijk van je lichaam bedekken zodat je ook niet zoveel DEET nodig hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ken geen ander middel dat net zo effectief is. Verder is het vrij smerig spul en gebruik ik ook niet dagelijks. Maar als ik kampeer en lek gestoken wordt smeer ik me in en krijg geen enkele steek.

Toegevoegd na 3 minuten:
(zie ook het advies in de tweede link)

Toegevoegd na 6 minuten:
Andere eenvoudigere tips die in veel mindere mate effectief zijn:

1. Muggen worden aangetrokken door zweet en zoete geurtjes (zonnebrand, parfum etc.). Vermijd deze
2. Draag bedekkende kleding
3. Smeer citroensap in op onbedekte delen (gaat ervanuit dat muggen dit niet lekker vinden)

Toegevoegd na 7 uur:
Als je voor DEET kiest zal je merken dat er veel verschil zit in de prijs. Bij het kruidvat is DEET 75 ml bijvoorbeeld voor 4 euro te koop:

http://online.kruidvat.nl/product/50096-49266/DeetAntiInsectSpray.html?navigationid=13010000000133&parentid=12980000000321

Vergelijk de prijzen ver de producten met de het aantal mililiter, maar vooral ook met het percentage DEET in het middel. Stel dat de Kruidvat Deet 10% bevat en die van 8 Euro 20% dan werkt de duurdere wel veel langer en beter.

Toegevoegd na 1 dag:
-----
Alternatieven voor DEET:

Icaridin )Bekend als als picaridine, KBR3023, en hydroxyethyl isobutyl piperidine carboxylate en als handelsnamen Bayrepel en Saltidin).

Citronella olie

Permethrin

Amerikaanse beautyberry (Americana Callicarpa) is een plantaardig natuurlijkinsect afweermiddel.
-----
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deet wordt echter door velen gezien als een pesticide. Dat het effectief is dat is bewezen, maar of het zo onschuldig is (vooral op lange termijn) dat is nog maar de vraag. http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/DEET
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is overigens niet bedoeld om jouw antwoord onderuit te halen, maar ik moet dit voor mijn eigen gevoel toch even melden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Terecht meander, daarom plaatste ik ook de tweede link(zie mijn toevoeging na 3 minuten).

Andere antwoorden (9)

om te voorkomen dat je word gestoken.. zorg dat er geen water blijft staan onder de bloempotten en planten leg in het opvang gedeelte een paar muntjes van een en twee eurocent
verder horen voor de ramen en een citroenplant in de kamer
ben je buiten een antimuggen spray gebruiken en ben je toch gestoken een beetje azijn op de muggen en dazensteek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Raar antwoord.
Het gaat om iemand die wil wandelen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee mijn antwoord was op tijd ze gaat toevoegen na 7 minuten maar toen stond mijn antwoord er al 6 minuten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, das ook waarom ik die toevoeging had gedaan :)
Prrrikweg (roller) van VSM. Betrekkelijk goedkoop doordat je er heel lang mee kan doen (wij vaak 2 zomers). Het is niet alleen voor behandeling van muggen/insectenbeten, maar ook ter voorkoming. Nu hebben wij inmiddels overal horren voor de ramen, maar eerder streken wij voor het slapengaan gewoon even met de roller over onze armen en benen, en de muggen bleven ook weg dan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mocht je helemaal zelf willen maken, dan volstaat ook ca. 75 - 50 ml plantaardige olie met 10-15 druppels etherische Rozemarijnolie. De vraag is alleen of je dan echt goedkoper uitbent omdat de rozemarijnolie snel vervliegt dus je er wel steeds bij door moet blijven strijken. En het is nog vettiger ook. Maar effectief is het wel.

Toegevoegd na 9 minuten:
http://www.purelijfkracht.nl/prrrikweg_roller
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarvoor gebruik je Muggenmelk roller met DEET. Het beschermt de huid gedurende meerdere uren tegen muggen en andere stekende insecten. De prijs is Euro 8,50. maar het werkt perfect. Ik wandel veel en sinds ik dit heb gekocht heb ik nergens meer last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was mijzelf vaak met een zeep met citroengeur...dit voorkomt zweetluchtjes en dus dat je minder snel gestoken word.Bij mij werkt het,maar betekend niet dat het bij een ander werkt...Try it and you know it....
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meest natuurlijke middel is Tea-tree olie. Een paar druppels over je blote lichaamsdelen uitsmeren en de insecten blijven weg. Het is ook bijzonder goed tegen teken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek in de natuur boerenwormkruid op, pluk het blad en wrijf hiermee je armen en benen in en ook wat over je kleding, helpt uitstekend en kost niets!
Dat is niet duur he, als je geen geld hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha Ed, heb je een plaatje van boerenwormkruid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja heb ik wel, maar hoe krijg ik het hier!
Maar ik kan ze wel goed beschrijven, ze bloeien nu, zijn geel en hebben geen bloemblaadjes, maar een flinke tros met gele knopjes/bolletjes.
Het blad is varenachtig, helder groen en ruikt heel sterk, er bloeit nu ook het giftige Jacobskruiskruid, maar die hebben meestal wel bloemblaadjes, behalve langs de kust van noord en zuid Holland.
Boerenworm kruid is zeer algemeen en staat overal in de bermen langs de weg.
Is tevens een prima snijbloem, ook kan je ze drogen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed, ten eerste goed antwoord van je. Ik wist dit wel van bijvoorbeeld brandnetel en hondsdraf die altijd bij elkaar in de buurt staan en waarbij hondsdraf goed werkt tegen brandneteljeuk, en ook dat er zo nog meer dingen in de natuur zijn. Wat een plaatje invoegen in je reactie betreft, dat kan je ook met een link doen. Zoek een plaatje op op internet (in dit geval boerenwormkruid), klik het plaatje rechts aan en kies dan onderaan voor 'eigenschappen'. Kopieer dan van het grijze schermpje wat achter Adres(URL) staat en plak dat in je bericht: http://home.kpn.nl/m.vervest/kruidentuin%20boerenwormkruid.jpg Zo kun je die aanklikken en kom je alleen maar op het plaatje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meander bedankt, ga het zeker proberen, heb het nu even te druk, moet nog veel leren, goeie tip om het zo te doen, ga volgende week met vakantie, moet hier even de tijd voor nemen, ook direct de plaatjes overzetten moet ik leren, fijne dag nog, Ed
Zorg ervoor dat je geen donkere kleding draagt, hier komen dazen op af.
Dom misschien maar neem een mepper mee, dazen zien nml alles mozaik-achtig en een mepper zien ze niet aankomen, patssss, weg ermee:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een klamboe. En zo min mogelijk parfums dragen.
En bedek de huid zo veel mogelijk met kleding ( geen panty kousjes want daar steekt een mug dwars door heen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt tijdens het wandelen. Wellicht is het verstandig zoveel mogelijk "lange" kleding te dragen tijdens het wandelen, een lange broek, katoenen shirt met lange mouwen. Geen dikke wintertrui natuurlijk, maar iets zomers met lange mouwen/pijpen.