Beperk grote schommelingen in je bloedsuiker. Eet om de drie of vier uur een lichte maaltijd. Die moet rijk zijn aan koolhydraten en zetmeel, en arm aan suiker en eiwit. Vermijd cafeïne en alcohol. Probeer niet toe te geven aan je behoefte aan veel suiker. Uiteindelijk heeft dit een averechts effect.

Calcium heeft een gunstige invloed op de meeste klachten. Drink elke dag een glas extra melk of drinkyoghurt. Teunisbloemolie helpt om de hormoonhuishouding in balans te brengen. Overgewicht verergert de klachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Heel veel vrouwen hebben er last van. Ik vroeger ook.
Het beste is om in die periode niet te veel stresserende dingen aan te pakken. Op tijd naar bed, en geen alcohol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen hebben baat bij extra vitamine B6 en/of calcium. Onderstaand een link naar een heel uitgebreid artikel over het pre-menstrueel syndroom (PMS) waar die stemmingwisselingen onder vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat al lang bekend was, is dat het gebruik van de anticonceptiepil de klachten vaak al dan niet gedeeltelijk wegneemt. Geneesmiddelen die het serotoninegehalte verhogen (zoals enkele anti-depressiva), blijken bij 80 tot 90% van de vrouwen succesvol te zijn. Volgens de Italiaanse arts Fabio Facchinetti ligt de oplossing in het oraal toedienen van magnesium. Zijn stelling wordt echter nog onderzocht. Ook wordt gesteld dat het drinken van een paar glazen melk (calcium) per dag de klachten vermindert. In een onderzoek (RCT = randomized controlled trial) dat werd uitgevoerd in Israël (Yakir et al) verbeterden PMS symptomen en algeheel welbevinden in de groep vrouwen die behandeld werden met een homeopathisch geneesmiddel significant vergeleken met de groep vrouwen die een placebo kregen voorgeschreven.

Het grote nadeel van antidepressiva is echter het feit dat het gemiddeld twee weken duurt voordat deze werzkzaam zijn. Een Lisdiureticum (Lasix [Sanofi-Aventis]) schijnt daarentegen wel te werken. Hiervoor is dan een zeer lage dosering voldoende om binnen een kwartier effectief te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plooibaarheid en een gevoel voor humor, te zamen met begrip en steun van de zijde van anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan je humor er in houden als je een stel pubers hebt die roepen 'Ma, moet je weer ongesteld worden?!'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dat is wel zo!! Nu kan ik er ook om lachen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wordt altijd nog pissiger als iemand zegt: je moet ongesteld worden.
Dan weet ik op dat moment ZEKER dat het daar niet aan ligt en dat de ergerlijke persoon fout zit
Ik ben ooit een keer geweldig ontploft in zo'n periode, enorm tekeer gegaan, paar borden stukgegooid en daarna naar bed vertrokken en er een dag niet uitgekomen.
Gek genoeg heb ik toen werkelijk járen geen last meer gehad van PMS, fysiek noch psychisch.
Of dit een aanrader is hangt natuurlijk wel van je omgeving af ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het je het meest helpt dat je beseft waar het vandaan komt. Oh ja, het is weer zover. Dit relativeert. Soms kan je dan even wat gaan doen wat je afleid van hetgeen je irriteert of waar je je enorm over loopt op te fokken. In de meeste gevallen is je meest naaste het lijdend voorwerp. Probeer er over te praten, dat je je ergert en boos wordt en dat je weet dat het onredelijk is. Probeer dicht bij elkaar te zijn. Ga samen wat fijns doen.

Nu ja, het is maar een voorbeeld van een van de vele aspecten. Bij mij helpt het als ik mij erover uit. Anders slaat zo'n stemming naar binnen en wordt het nog erger. In zo'n periode voel je je vaak al zo alleen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de anticonceptiepil helpt bij mij uitstekend. Vooral als je de stopweek overslaat, en dus gewoon doorgaat met iedere dag zo'n pilletje te nemen
Bijkomend voordeel is dat je maar 1 of 2 keer per jaar een bloeding krijgt, en dat de pil nog betrouwbaarder is. je kan hem namelijk nooit in week 1 vergeten, als er geen week 1 is.

Verder seroxat (paroxetine)
helpt inderdaad pas na een paar weken, maar daarna voel je je veel beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel fijn is wanneer je merkt dat het dat is, zeker op het moment dat je al gefrustreerd bent. je weet niet altijd precies van te voren wanneer het begint. helaas.

erg fijn is een shiatsu massage, voor totale ontspanning, daar kom je helemaal van bij, word je weer rustig in het hoofd. er kan ook een huilbui uitkomem, maar dat is o zo fijn, laat t er maar lekker uit als t eruit wilt.

ik heb ook vaak in zo'n bui/tijd juist bergen met energie lijkt wel en dan gebruik ik die om flink te huishouden of om flink te sporten, maar iig gebruik ik het. en daarna flink slapen.

wat ook helpt is veel water drinken, liefst met gember in!
dat is supergezond.

ik denk dat er vele manieren/methoden zijn en je vooral je eigen maniertjes moet zien te vinden om je erdoorheen te slaan.
succes
youre not allone!!!