Waarom schrapen mensen hun tong?

Ik las zojuist iets op GV over tongschrapers en tong schrapen! Voor mij iets geheel nieuws ondanks mijn ruim 39 jarige ervaring op deze merkwaardige planeet!

Wat is de reden, het doel, en het voordeel van tongschrapen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Op de tong bevinden zich restanten van bacteriën en ander vuil, wat schadelijk is voor de gezondheid en een onaangename lucht kan veroorzaken.

Bij jonge mensen is daar nauwelijks sprake van, maar bij oudere mensen is dat een veel voorkomend euvel. Zeker als mensen medicijnen slikken, kan de aanslag op de tong aanmerkelijk zijn.

Daar is dus het tongschrapen voor. Met de tongschraper, die in de apotheek, drogisterij en bij de tandarts te koop is, is dat een fluitje van een cent.
Ivana
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op je tong kunnen zich na verloop van tijd bacteriën vastzetten. Die doen vrolijk mee met het verteren van jouw voedsel.

Probleem daarvan is, dat die bacteriën een nare geur produceren. Dat doen ze niet alleen tijdens het eten, maar ook nog lang daarna.

De bacteriën zitten grotendeels in een kleverige laag op je tong. Zeg maar een soort tongplak, net als tandplak.

Tandplak poets je weg met een tandenborstel. Tongplak schraap je weg met een tongschraper. Het schrapen van je tong voorkomt dat je een slechte mondgeur gaat verspreiden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je kunt op die manier heel veel bacteriën van je tong halen, dat kan tandproblemen en een slechte adem verhelpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat de andere zeggen is natuurlijk goed. Er zijn ook tandenborstels met een gedeelte speciaal voor je tong.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een gevolg van de hang naar een almaar overdrevener mate van hygiëne.
Door die overdreven toestanden, wordt elk natuurlijk geurtje als onaangenaam ervaren. Want als iedereen naar bloemen ruikt, valt 't meer op als iemand zijn tong niet geschraapt heeft of uien heeft gegeten of een stapel boeken heeft gesjouwd (zweet ruik je dan).