Is de zogenaamde 'vispedicure' dierenmishandeling?

Met vispedicure, ook wel bekend als Garra Rufa behandeling, bedoel ik het volgende:

Je stopt je blote voeten in een teiltje met water, waar levende doktervisjes in zitten die aan het werk gaan: ze knabbbelen de dode huidcellen van je voeten weg.

Ik heb eens gehoord, dat die vissen dat alleen maar doen, omdat ze uitgehongerd zijn.

Brengt dit de vissen leed toe, of is de 'vispedicure' een prima pedicurebehandeling, waarbij geen dieren lijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Neen want deze visjes hebben in de oceaan dezelfde scrub-functie.
Er bestaan als het ware viswasplaatsen (zoals carwash voor auto's) waar grotere vissen zich gewillig laten scrubben door deze kleine visjes, ja zelfs tot in hun bek.
Op deze plek onderwerpen de grotere vissen zich aan de deskundigheid van de kleinere visjes en eten ze deze dus niet op.
Van zodra ze er genoeg van hebben dat er in hun bek gekuist wordt dan spuwen ze deze kleine visjes gewoon uit.
De gescrubde vis zwemt weg en de volgend zwemt vooruit en onderwerpt zich op zijn beurt aan het srub-ritueel.

Wat het inzetten van deze visjes in de mensen-vermaak-industrie betreft.
Los van het knabbelen aan de voeten en onderbenen krijgen deze visjes nog een uitgebalanceerde voeding.
Het is dus niet zo dat ze moeten leven of overleven op hetgeen ze bij de tweevoeters lospeuteren ;-)

Indien men deze vorm van aanpak onder de noemer 'dierenmishandeling' zou plaatsen dan kan men volgens mij ook alle bezitters van dieren in aquariums, volières of vogelkotjes ook aanklagen want ook zij houden dieren gevangen die voor hun 'vermaak' uit hun natuurlijke biotoop werden gehaald.
Het is allemaal zo relatief vind ik, er valt op eender welke aanpak wel iets aan te merken, toch?

Groetjes en Have Fun Anyway ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vergelijk met dieren houden in aquaria of andere huisvesting raakt wal nog kant. Een dier dat voor de hobby gehouden wordt, wordt in één en dezelfde huisvesting gehouden en verwisselen niet een aantal keren per dag van huisvesting.

Andere antwoorden (4)

Officieel is het gewoon legaal en geen dieremishandeling, maar er zijn inderdaad mensen die het wel dierenmishandeling vinden(partij van de dieren)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de vissen voor en na het 'eten' netjes behandeld worden is dit geen dierenmishandeling.
Zelfs gewone aquariumvissen (guppies en dat soort spul) sabbelen soms aan een vinger die in het water gehouden wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat er dieren lijden is de aller grootste onzin ooit! (tenzij slechte hygiene) de dode huidcellen zijn niet eens hun voedsel. onder onze dode huidcellen zitten zouten en mineralen, deze zien de visjes als snoepje. als ze met zijn alle op je voeten afkomen, lijkt het alsof ze uitgehongerd zijn maar dit is niet zo. De vissen krijgen ook gewoon garra rufa voedsel, wat speciaal voor hun is gespecialiseerd. Ook moet je de visjes niet zien als doktervisjes want dat zijn ze niet. ook mensen die geen psoriasis hebben (waarvan de meerderheid het niet heeft) doen deze behandeling graag. dus het is echt geen dieren leed! tenzij je de vissen tussen door niet laat rusten en ze slecht verzorgd! (voor verdere informatie neem een kijk je op de zaak van mijn ouders)

Toegevoegd na 1 uur:
ps: I mean de website van mijn ouders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja

Echter niet de reden die er vaak aangehaald worden zoals het laten honger lijden om een beter resultaat te verkrijgen.

Elk dier dat telkens van huisvesting verandert heeft stress, hoe vaker het dier verhuist hoe groter de stress zal zijn.

Doe daarbij telkens andere objecten die in en uit het water gaan en de stress is enorm, deze dieren knabbelen dan ook zoveel om uiting te geven aan de stress.

Daar deze stress onnodig wordt toegebracht is het (helaas alleen in mijn ogen en niet volgens de Nederlandse wetgeving) een ernstige vorm van dierenmishandeling, dieren kunnen namelijk ook sterven aan de gevolgen van stress.

(ik ben geen lid van de PvdD en ook geen medestander van de PvdD.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zelfde verhaaltje werd opgehangen door de kippenboeren voordat de legbatterij verboden werd. Een gebruiker van deze vissen kan ik niet objectief noemen en uit dit gedeelte van jou reactie: "er sterven er dan ook maar 1 hooguit 2 per maand." zegt meer als genoeg.