Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (3)

Nee, een schaafwond zo droog mogelijk houden. Dan geneest hij het snelst en beste.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen.

Het kan zelfs een averechts effect hebben en een ontsteking veroorzaken door dat vuil in de wond opgesloten kan geraken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leer Nederlands praten en niet half Nederlands half vaag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Excuseer maar ben niet zo thuis in sms taal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige mensen zijn het Jip en Janneke niveau nog niet te boven...
Als de schaafwond een groot oppervlakte beslaat, of diep is, of op een lastige plaats zit, moet je de wond beschermen, en zeker niet laten drogen.

Ik had zo'n wond op mijn knie, 4 weken geleden, en daar had ik al een mooie korst op laten komen omdat ik dacht dat "drogen" het beste was.
Omdat de korst steeds scheurde, en geen nieuwe huid groeide en de wond pijn bleef doen ben ik toch maar naar de dokter gegaan.
Nu moet ik (nog steeds) 2 keer per dag een schoon betadine-vetverband aanbrengen, en langzaam groeit nu vanaf de randen weer nieuwe huid. Er is nu nog 1 cm open. De wond was ongeveer 5 cm in doorsnede.

Zie link.

Dus aan de lucht laten drogen is zeker niet altijd goed! Een iets diepere schaafwond is in feite een brandwond, en die moet je ook onder een vochtig verband laten helen.

Toegevoegd na 15 minuten:
De tweede link beschrijft het product dat ik gebruik (betadine-vetverband).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding