waarom is afdrogen na het douchen zo belangrijk? (uitleg voor kinderen)

Ik moet kinderen op de basisschool uitleggen waarom het zo belangrijk is dat ze zichzelf goed afdrogen.
Bijvoorbeeld voor de meiden: anders bevriezen je haren in de winter.

heeft iemand nog meer tips?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Vooral tussen de tenen en plooien van de huid is het belangrijk. Daar kan het vocht niet weg, dus daar gaat het broeien door de warmte van de huid. Doordat het gaat broeien komen er schimmels en bacteriën tussen je tenen en huidplooien. Wat weer een kapotte, pijnlijke huid veroorzaakt. Daarom is het beter je af te drogen.
Natte haren is geen probleem, hooguit dat je natte haar op je rug druppelt, waardoor je het koud krijgt, je wordt hier niet ziek van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
"komen er schimmels en bacteriën", waarom heb je je dan gewassen. Beter niet wassen dus. min
SimonV
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/vaker-schimmel-kalknagels-tenen-vingers.387206
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nooit van smet gehoord Reddie? Dat heeft niets met een schoon lichaam te maken, dat wordt veroorzaakt door vocht en warmte. Al is dat niet uit te leggen aan kinderen, dus daarom heb ik het iets makkelijker uit gelegd. http://www.klinion.nl/smetplekken/

Andere antwoorden (2)

Het voelt niet lekker als je nog nat bent en je dan je kleren aantrekt. Als je dat een beetje overdrijft, bijvoorbeeld een man die kleddernat z'n nette pak aantrekt, kunnen kinderen zich daar van alles bij voorstellen.

Verder kun je uitleggen dat je het veel sneller koud krijgt als je nat bent. Ook als je onder een warme douche stond, omdat water heel snel afkoelt. Eventueel kun je een leuk experimentje bedenken om dit aan te tonen.

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om goed tussen je tenen af te drogen, omdat het in je sokken anders wat broeit. Afhankelijk van de leeftijd kun je uitleggen dat in zo'n omgeving schimmels sneller groeien en dat je huid dan sneller beschadigt. (Net zoals baby's rode billetjes hebben als ze steeds natte luiers hebben - dat dat ook door de zuren in urine en ontlasting komt, ontdekken ze later wel een keer.) Voor jongere kinderen kan het idee van schimmels of 'beestjes' tussen je tenen misschien wat angstaanjagend zijn, maar je kunt altijd uitleggen dat het dan sneller gaat stinken of zoiets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Afdrogen is belangrijk om:
- het water wat achter blijft verdampt, waardoor je huid uitdroogt
- in het water wat achter blijft zitten vuil en zeepresten. Die kunnen irritatie veroorzaken.

Op plaatsen van plooien en tussen de tenen is drogen nog belangrijker. Als het daar nat blijft, droogt het voorlopig niet en kan het gaan smetten. Voetschimmel kan dan beter groeien