Kan onbehandelde roos voor kaalheid zorgen?

Ik heb al een lange tijd een soort van roos, maar anti-roos shampoo en een speciale shampoo van de huisarts hebben niet geholpen.
Nu beweerde mijn kapper laatst dat ik hierdoor kaal kan worden, is dit zo?

Ritsuka
9 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens deze site niet. http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/hoofdroos.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is die roos zo ernstig dat ook je hele hoofdhuid fors ontstoken is dan?
Zo niet, dan hoef je je er zowieso geen zorgen om te maken dat je er kaal van wordt.
Ritsuka
9 jaar geleden
ik heb af en toe wat last van jeuk, vooral als ik mijn haar net gewassen hebt, maar dat ligt aan de shampoo.
Ik heb niet echt schilfers, maar meer een soort talgbolletjes over de volledige hoofdhuid.
Misschien eens doorverwijzing vragen naar een dermatoloog, dat die wat meer weet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jeuk door de shampoo,
die irriteert dus waarschijnlijk je hoofdhuid. Ga maar een tijdje sulfaat (sulfate) vrij en dan bedoel ik niet alleen SLS.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je er al een tijd mee loopt is een dermatoloog inderdaad een goede overweging.
Je zou nog eens kunnen proberen je haar een of een paar weken niet dagelijks te wassen en de dagen dat je het wast met bijvoorbeeld (geurloze) babyshampoo.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik ben definitief van mijn roos afgekomen door mijn haar een paar weken lang te wassen met een ketoconazolhoudende shampoo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vaak denken mensen dat je roos met een agressive anti roos shampoo kan weghalen maar vaak komt roos door een intollerantie voor een shampoo of een andere stof. Probeer eens een tijdje een hypoallergene shampoo. Dit heeft mij heel erg geholpen maar ik moet wel vaak wisselen van shampoo anders komt het gewoon weer terug.
Ritsuka
9 jaar geleden
De shampoo die ik nu heb geeft geen jeuk, het is alleen als ik ergens anders ben en ik heb mijn eigen shampoo niet (zoals laatst op vakantie in een hotel). Die ketoconazolshampoo heb ik dus gehad, en die werkte niet.
Ik was mijn haar niet elke dag, maar ongeveer 2-3x in de week.
Cryofiel
9 jaar geleden
Het ligt eraan wat de oorzaak is van de roos. In mijn geval had ik kennelijk last van een huidschimmel op de hoofdhuid. Als je eenmaal zo'n schimmel hebt, krijg je roos en jeuk. Daardoor gaat de huid schilferen en ga je krabben. Dat veroorzaakt wondjes, waardoor de schimmel de zich verversende huid steeds opnieuw kan infecteren. De ketoconazol doodt de schimmel. ALS de roos dus door zo'n schimmel wordt veroorzaakt, is ketoconazolshampoo een probaat middel. Als ketoconazol niet helpt, wordt jouw roos kennelijk ergens anders door veroorzaakt.
Ritsuka
9 jaar geleden
ik zal nog eens teruggaan naar de huisarts, hopelijk kan hij mij doorverwijzen
Poet
9 jaar geleden
Kijk even naar deze discussie:
http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=13814
Ritsuka
9 jaar geleden
die eerste post is echt precies waar ik ook last van heb. bedankt voor de link, ik zal het eens doorlezen

Het beste antwoord

roos is onschuldig en veroorzaakt behalve veel hinder geen problemen. ook geen kaalheid
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Kort en goed en de beste bron +
Ritsuka
9 jaar geleden
dank je

Andere antwoorden (3)

Als je roos lange tijd onbehandeld laat, dan kan dat door heftige jeuk en kleine ontstekingen leiden tot tijdelijk haarverlies. Na behandeling van de aandoening groeit je haar weer aan.
9 jaar geleden
Gebruik olijfolie! Ik had ook roos, tot ik een paar dagen geleden olijfolie in mijn haar deed en nu is het weg! Je moet het goed insmeren tot op je hoofdhuid en dan er een nachtje mee slapen. De volgende gewoon uitspoelen en KLAAR!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
hoe slaap je daarmee? dan zit toch alles eronder?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, maar dan doe je bv. een haarkap (of hoe dat ook heet) of je kan een handdoek op je kussen leggen en dan slaap je ermee. Ik heb gewoon een handdoek op mijn kussen gelegd en alleen de handdoek zat vol , de rest was nog netjes.
Het hangt er maar net vanaf wat de oorzaak van de roos is. Roos is namelijk niets meer of minder dan huidschilfers die van het hoofd afdwarrelen; daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn.

Vaak wordt roos veroorzaakt door een candida infectie van de hoofdhuid. Candida is een gisteren (zeg maar een eencellige schimmel, meer bekend van bijvoorbeeld de vaginale candida/ schimmel). Dit geeft nooit kaalheid. Zo bestaan er meerdere huidziekten die vaak op het behaarde hoofd voorkomen en gepaard gaan met schildering en dus met roos; denk dan bijvoorbeeld aan psoriasis. De meeste van deze aandoeningen geven geen kaalheid.

Aan de andere kant zijn er aandoeningen die wel kaalheid geven. Een schimmel infectie op het hoofd (anders dan candida) geeft bijvoorbeeld vaak wel een kale plek, na behandeling groeit het haar dan weer terug. Er zijn ook huidziekten waarbij het haar niet meer terugkomt.