Als het pigment uit je huid verdwenen is komt het dan ooit weer terug?

Geen afbeeldingen aub

Toegevoegd na 18 minuten:
En waardoor verdwijnt het eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
16K

Het beste antwoord

Dat hangt er maar net vanaf wat de oorzaak is dat het pigment verdwenen is. Er bestaan namelijk verschillende ziekten waarbij het pigment in de huid minder wordt of geheel verdwijnt. Pigment bevindt zich in de huid in pigmentcellen, de melanocyten.

Als het pigment/ de melanocyten in delen van de huid geheel verdwenen is dan spreken we van depigmentatie of leukoderma. Depigmentatie kan optreden bij vitiligo, maar ook na bijvoorbeeld bestraling, bij huidziekten als lichen sclerosus et atrophicans, atrofie blanche.
Tijdelijke depigmentatie kan met name na ontstekingsprocessen optreden, zoals bij psoriasis, parapsoriasis, lichen planus, atopisch eczeem, syphilis en lepra.

Als het pigment of de melanocyten in delen van de huid niet geheel verdwenen zijn, maar wel duidelijk minder aanwezig zijn dan spreken we van hypopigmentatie. Hypopigmentatie treedt erg vaak op na ontstekingsprocessen zoals bij psoriasis, parapsoriasis, atopisch eczeem, pityriasis versicolor/ alba. In deze gevallen wordt er gesproken van postinflammatoire hypopigmentatie.
Daarnaast kan hypopigmentatie optreden bij erg veel verschillende ziekten en syndromen, zoals bijvoorbeeld bij albinisme, koper- of seleniumtekort, Menkes syndroom, Prader-Willi, Angelmansyndroom, PKU, piebaldisme, Waardenbergsyndroom, enz (er bestaan er nog vele meer.)

Dan bestaat er nog zoiets als pseudoleukoderma, waarbij de huid bleker wordt zonder dat de melanocyten zelf beschadigd zijn. Dit komt voor bij bijvoorbeeld pityriasis versicolor of atopisch eczeem. Tenslotte kunnen vernauwingen van de bloedvaten in de huid ook een blekere huid geven; we spreken dan pseudoleukoderma angiospasticum. Dit laatste is zeldzaam.

De bekendste oorzaak van bleke plekken op de huid is vitiligo. Er bestaan verschillende theorieën over de oorzaak van vitiligo; waarschijnlijk is er dus niet één oorzaak voor aan te wijzen, maar spelen er verschillende processen die uiteindelijk de melanocyten kapot maken. Voor vitiligo bestaan verschillende behandelingen waarbij het pigment zeker weer terug kan komen in de aangedane huid. Hoe kleiner de plekken zijn en hoe eerder begonnen wordt met behandeling, hoe beter het resultaat. Als de plekken al uitgebreid zijn dan is behandeling vaak teleurstellend.

*** wordt vervolgd ***
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
*** Vervolg *** Met zoveel verschillende oorzaken kan ik niet voor alles aangeven of het pigment weer terug komt. Over het algemeen kan je stellen dat het pigment na ontstekingen na verloop van tijd weer terugkomt. Als de huid erg vaak of continu ontstoken is dan kan het echter gebeuren dat de de- of hypopigmentatie uiteindelijk blijvend is; vooral bij psoriasis en atopisch eczeem wordt dat nogal eens gezien. Bij pityriasis is na 6-12 maanden de huid meestal weer normaal gepigmenteerd.
Hypopigmentatie bij de verschillende genoemde syndromen is eigenlijk altijd blijvend. Bij koper- of selenium tekort kan de hypopigmentatie wel degelijk weer herstellen als de tekorten worden opgeheven.
Pseudoleukoderma is doorgaans goed te behandelen. Dus zoals gezegd: hoe het komt en of het pigment weer terug komt is afhankelijk van wat de onderliggende aandoening is.

Andere antwoorden (1)

Het kan Vitiligo zijn. Melkwitte vlekje van enkele milimeters tot enkele centimeters. Dit is de meest voorkomende. Hoe het precies gebeurt dat de vlekjes ontstaan is niet geheel duidelijk. Erfelijkheid is de meest waarschijnlijke in samenhang met de zon. Een bepaald gist zou ook een mede oorzaak kunnen zijn.

Deze plekjes zijn wit omdat het pigment is verdwenen en nee het komt niet op een natuurlijke manier terug. Men probeert het wel in te apuiten met wisselend resultaat. Ook tatoeeren in de huidkleur gebeurt. Nadeel neem je winter of zomer huid als kleur, mi de laatste maar dan heb je donkere vlekjes.

Vooral in de zomer zIe je het extra goed omdat de omliggende huid dan bruiner wordt.
Goed insmeren is het advies, ook als je met mindere temperaturen buiten loopt want de bescherming tegen de zon is geheel weg op die plekjes.