Kan je voorkomen dat je uitslag/pukkeltjes krijgt van wollen kleding?

Behalve niet dragen ;p

Ik heb een wollen vest gekregen,lekker warm maar ik kom helemaal onder de uitslag,jeukende plekjes te zitten,en ik krab mezelf dan ook open.
Niet zo prettig dus.
Ik droeg er een shirt,trui en nog een vest onder en daardoor heen kreeg ik dan toch last van uitslag op rug en armen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (1)

Dat kriebelen van wol, hoe zit dat nou? Zoveel schapensoorten zoveel wolsoorten. Een schaap is een flexibel dier. Het past zich makkelijk aan weers- en leefomstandigheden aan. De dikte en de kwaliteit van de wol zijn klimaatafhankelijk. Schapensoorten gewend aan kou en regen (Schotland, IJsland) hebben dikkere en stuggere vachten dan de schapensoorten in warme oorden (Australië, Zuid-Amerika).

Hoe dikker de wolvezel, des te stugger hij aanvoelt. Het prikken wordt veroorzaakt door de schubachtige buitenlaag van de wolvezel. Die bestaat als het ware uit weerhaakjes die naarmate ze dikker zijn ongemak kunnen geven. Dunne vezels prikken niet.

______________Uit: Oma weet raad:_____________________

Hebt u een kriebelende sjaal of trui of muts van zuiver scheerwol? Leg het een nachtje in de vriezer en de kriebel is er uit! Hoe groter het object, hoe langer in de vriezer.
* Leg de trui in een badje water met wasverzachter voor je hem in de vriezer legt.
_____________________________________________________________

Dus nat in de vriezer, of buiten in vrieskou ophangen. Voorzichtig ontdooien.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nachtje in de vriezer is een goede tip.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!
Lijkt me wel een gedoe een vest in de vriezer proppen,misschien moet ik wachten tot het gaat vriezen(zondag -2 dus...;-)