Wat helpt tegen rode uitslag (allergie) na een gezichtsmasker?

Ik heb een maskertje gedaan voor op mn gezicht. Voor de tweede keer geeft dat een soort van allergische reactie op mn gezicht. Hoe komt dit en hoe kan dit verholpen worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
20.3K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk gaat het om een zogenaamde orthoergische reactie, niet om een allergie.
Bij een orthoërgische reactie ontstaat er huiduitslag als gevolg van een irriterende stof op de huid. Dit kan gebeuren bij een breed scala aan stoffen. Mensen dan vaak in eerste instantie aan chemicaliën, maar handeczeem bij mensen die vaak natte handen hebben is ook een orthoërgische reactie (door het water.)
Cosmetica, 'verzorgende' crèmes en 'verzorgende' gezichtsmaskers zijn vaak de oorzaak voor dit soort reacties in het gezicht.

Als je het masker niet meer gebruikt dan zal de uitslag waarschijnlijk met een paar dagen wegtrekken. Eventueel kan de huisarts een milde hormooncreme voorschrijven; dan gaat het wat sneller.
Als de uitslag weg is kan je eventueel zo af en toe nog wel zo'n masker nemen, maar dan wel minder vaak. Als je na zo'n masker meteen weer uitslag krijgt kan je er beter mee stoppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super bedankt!