Dat hangt niet met elkaar samen, dus dat kan je zo niet stellen.

Voor de zelfzorgbehandeling van acne wordt alleen het gebruik van benzoylperoxide aangeraden, en ’s avonds aanbrengen heeft de voorkeur. Het remt de groei van de acnebacterie en vernietigt de reeds aanwezige bacteriën. De hoornlaag van de huid schilfert erdoor af, waardoor de inhoud van de puistjes gemakkelijker naar buiten kan komen.

Vooral in het begin van de behandeling kan irritatie optreden in de vorm van roodheid, branderigheid en schilfering van de huid. Allergisch contacteczeem is mogelijk. De blekende werking op haar, textiel en metaal (brillen en sieraden) is een belangrijke bijwerking. Verder dient intensief contact met zonlicht en UV-straling vermeden te worden.

Littekens worden vooral veroorzaakt door ernstige vormen van acne. Het zijn feitelijk door het lichaam aangemaakte bindweefselgebieden om schade aan de huid te herstellen. Ook door het ondeskundig uitknijpen van puistjes kunnen littekens ontstaan.

Het gebruik van benzoylperoxide heeft hier geen invloed op. Er zijn verschillende manieren om acne-littekens te behandelen. Ze kunnen in de loop van jaren wel iets verbeteren, maar verdwijnen nooit helemaal. Men zal altijd sporen van littekens kunnen blijven zien.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel :)