Hoe komt het dat littekens soms glanzen?

Als je een litteken(te) hebt glanst dat stukje huid veel meer dan de huid daar omheen, ongeacht of het een dik of dun litteken is. Hoe komt dat?

Toegevoegd na 1 minuut:
'litteken(te)' is uiteraard 'litteken(tje)'

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.7K
Ritsuka
8 jaar geleden
het is geen huid, het is littekenweefsel, dat is anders van structuur

Het beste antwoord

Dat betreft dan zachte littekens die teveel doorbloed worden. Daardoor ontstaat een couperose-achtige rode glans. Harde littekens hebben weinig pigment en worden minimaal doorbloed, dus daar komt geen glans bij.

Littekenweefsel bestaat voor een groot gedeelte bestaat uit bindweefsel (collageen). Dat is door het lichaam aangemaakt om de beschadiging van de huid te herstellen. Hoe meer collageen erbij gebruikt werd, hoe dikker en stugger het nieuwe weefsel is. Dat worden hypertrofische littekens genoemd.

Daarnaast zijn er atrofische littekens. Deze ontstaan wanneer het genezingsproces wordt verstoord en er onvoldoende nieuwe verbindingsvezels worden gevormd. Daarbij is het weefsel dun, zacht, soepel, rekbaar en glanzend.
Amadea