Waarom zijn tatoeage voor het leven?

Weet iemand waarom een tatoeage levenslang op je huid blijf staan? Waarom is het zo permanent dat je het (bijna niet) kan verwijderen?

8 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
8 jaar geleden
Niet helemaal, ze vervagen wel over tijd en op bepaalde locaties op je lichaam word de inkt wel afgevoerd door je lichaam

Het beste antwoord

Een tatoeage wordt niet op, maar onder de huid aangebracht. De opperhuid vernieuwd regelmatig, maar de lagen er onder niet. Hierdoor blijft de tatoeage altijd zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een Tattoo wordt onder de huid aangebracht door verschillende naalden. Dit gaat door middel van regelbare machines die op hoge snelheid de naaldjes op en neer laten gaan, zodat er op een eenvoudige manier inkt onder de huid kan gebracht worden. Tattoos kunnen verwijderd worden met lasers, peperduur en het laat littekens achter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de huid liggen tussen de normale huidcellen zogenaamde macrofagen. Dit zijn een soort witte bloedcellen met als doel om bacteriën, virussen maar ook andere vormen van 'viezigheid' op te nemen en zo mogelijk te verwerken. Ze zijn net als andere witte bloedcellen een belangrijk onderdeel van de afweer; in tegenstelling tot andere witte bloedcellen bevinden zij zich dus grotendeels niet in het bloed maar liggen gedurende het hele leven in de huid (en slijmvliezen.)

Bij het zetten van een tatoeage wordt het inkt diep in de huid ingebracht (en dus niet onder de huid, zoals anderen hier beweren.) De macrofagen kennen geen onderscheid tussen de inkt en andere vormen van vuil; ze zullen de inkt als het ware opeten en proberen te verwerken. De druppeltjes inkt zijn echter te groot om verwerkt te kunnen worden door de macrofaag met als gevolg dat de inktdruppeltjes in de macrofagen blijven zitten. Dat hindert de macrofagen niet en die laten dat dus ook zo.
De macrofagen blijven vervolgens de rest van het leven op hun plek liggen waardoor de plaats van de inktdruppeltjes (en dus van de tatoeage als geheel) redelijk vastligt. Voor ons ziet de tatoeage er egaal uit, maar onder een microscoop zou je zien dat hij bestaat uit vele microscopische druppeltjes, die dus allemaal in die macrofagen gelegen zijn.

Ik schreef net dat de plaats 'redelijk vastligt.' Het kan gebeuren dat er in de buurt van een tatoeage een ontsteking opgang komt. In zo'n geval kan het gebeuren dat de macrofagen in de omringende huid (dus ook de macrofagen met de inktdruppeltjes van de tatoeage) mee moeten helpen bij die ontsteking. De macrofagen bewegen dan door de huid richting die ontsteking. De tatoeage loopt dan uit. Helaas blijven de macrofagen na genezing op hun nieuwe plek liggen waardoor de tatoeage niet meer zal herstellen.