hoe komt het dat mijn lichaam zoveel oorsmeer aanmaakt?

Heb overmatig oorsmeer. Maak een paar keer per dag schoon met wattenstaafjes en wc-papier, maar het helpt niet echt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een gehoorgang behoort oorsmeer te bevatten, omdat dit meerdere functies heeft:
- beschermen tegen vocht (waterafstoting);
- beschermen (coaten) van de dunne kwetsbare gehoorganghuid tegen uitdroging;
- het wegvangen van kleine onrechtmatigheden (bijvoorbeeld: stof, vuil, insecten);
- het aanzuren van het leefmilieu voor bacteriën;
- afweer verzorgen tegen ziekmakende bacteriën en schimmels.

Daarom moet je geen oorsmeer uit de gehoorgang halen, want een gezonde gehoorgang reinigt zichzelf. Alleen oorsmeer dat zichtbaar is in de opening van de gehoorgang mag worden verwijderd. Je kunt dat het beste doen met alleen een wattenstokje, waarbij het wattenpluimpje altijd in zijn geheel zichtbaar moet blijven. Op deze manier is het risico het kleinst dat je te diep gaat en het oorsmeer dieper duwt.

Het toegeven aan de drang om oren dieper schoon te moeten maken is absoluut verkeerd. Het schoonmaken van de gehoorgang op een andere manier dan de natuur al doet, heeft het potentiële risico van beschadiging van de kwetsbare huid, waarna een ontsteking kan ontstaan.

En hierdoor wordt nou juist de oorsmeerproductie aangezet. Jij hebt zelf een vicieuze cirkel gecreëerd, door het evenwicht tussen aanmaak en afvoer van oorsmeer te verstoren!
Amadea
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
@Amadea het oor reinigt niet alles ik ga een keer per maand daar het ziekenhuis om mijn oren schoon te laten maken dan zit de boel zo verstopt dan ik haast niets meer hoor.
Amadea
8 jaar geleden
Maar daar zitten waarschijnlijk andere gezondheidsproblemen achter, ronron1212. Waarschijnlijk ben jij een stuk ouder dan jack1sparrow....
ronron1212
8 jaar geleden
Ja maar heb daar altijd al lat van gehad.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea, ik vind het net als @ronron1212 te gemakkelijk om aan te nemen dat het altijd om een vicieuze cirkel gaat die je zelf hebt gecreëerd. Sommige mensen hebben aantoonbaar een sterkere oorsmeer-productie van zichzelf dan anderen. De genoemde maatregelen houden het hooguit een beetje in toom, maar doen het probleem zeker niet stoppen.
Hoe ontstaat overmatig oorsmeer?

Hinder van teveel oorsmeer ontstaat bijna altijd door beschadiging van de wand van de gehoorgang.
Dit heeft twee gevolgen:
# de kliertjes die het oorsmeer produceren worden extra geprikkeld om nog meer oorsmeer te maken.
# de haartjes die het oorsmeer uit het oor wegvoeren, worden beschadigd en verliezen daardoor deels hun functie.
[uit de bron]

Goed, dat is duidelijk.
Daarnaast kun je ook nog zelf je oren op de verkeerde manier schoonmaken. Niet doen, dan verergert de zaak en daar schiet je niets mee op.

Als je zo'n prop in je oor hebt, moet je naar de huisarts/assistente die je oren door/uitspuit met warm water en op een andere manier moet je het niet eens willen schoonmaken, want het is gevaarlijk voor je trommelvlies!!

Niet alle oren zijn hetzelfde en het ene oor maakt meer smeer aan dan het andere, maar schoonmaken op deze manier is gewoon niet goed. Onder de douche met lauw water schoon sproeien kan wel, voorzichtig en zonder zeep! Zeep kan weer leiden tot uitdroging of zelfs eczeem in je oor.
Daarnaast kun je dagelijks of regelmatig met een druppeltje olie in je oor oorsmeer soepel houden en ook uitdroging van de wand van je gehoorgang voorkomen. De natuurlijke schoonmaakfunctie van het oor blijft zo beter intact.

http://www.dokterdokter.nl/aandoening/overmatig-oorsmeer/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Daarmee is de oorsmeer nog steeds niet uit je oren door een druppeltje het wordt alleen even dunner en verstopt nog meer