welke acne medicijnen kun je met elkaar combineren?

Ik weet dat je geen benzoylperoxide en tretinoine op hetzelfde moment mag aanbrengen, omdat het elkaar ineffectief maken. Maar mag je dan wel savonds tretinoine gebruiken en daarna je puistjes aanstippen met benzoylperoxide? En hoe zit het met exfolieren? Met salicylzuur of glycolzuur? Ik weet namelijk ook dat elke medicijnen een andere werking heeft en dat benzoylperoxide en tretinoïne niet exfolieren en dat je dat met een exfoliant moet doen. En hoe kun de bacteriën doden en de individuele ontstekingen remmen. Ik heb zware rode ontstekingen. De dokter heeft er ook geen verstand van, sorry hoor.
Leg alsjeblieft zoveel mogelijk uit over dit allemaal.

Kortom. Ik snap er helemaal niks van. Help!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Oke, ondanks dat dokters er schijnbaar geen verstand van hebben zal ik toch maar een poging doen.

Eerst even bij het begin beginnen. In de pubertijd worden de talgklieren onder invloed van de hormoonschommelingen groter en ze gaan meer en dikkere talg produceren. Daardoor kan het afvoergangetje van de talgklier verstopt raken. Het talg hoopt zich dan op in de klier. In een talgklier zitten altijd al veel bacteriën; die vinden de talg heerlijk en gaan dus steeds verder groeien. Bij die groei wordt het talg omgezet in vetzuren. De bacteriën en de vetzuren veroorzaken vervolgens een ontsteking die je ziet als een puist.

Bij de behandeling wordt er eigenlijk altijd begonnen met middelen die de verhoorning van het talg in het afvoergangetje tegen gaan. In de praktijk gaat het dan meestal om benzoylperoxide of een retinoide (tretinoine creme of adapaleen = differin). Er bestaan vele andere cremes met deze werking, denk bijvoorbeeld aan miconazol, azalainezuur ureumzalven of salicylzuur; deze zijn hiervoor echter niet officieel geregistreerd en worden meestal niet hiervoor gebruikt.
Meestal (zeker als er veel mee-eters zijn) wordt er begonnen met benzoylperoxide. Als dat onvoldoende werkt kan er geswitcht worden naar een retinoide.

Dermatologen combineren het retinoide nog wel eens met benzoylperoxide. De benzoylperoxide smeer je dan 's ochtends en het retinoide 's avonds. Deze combinatie kan dus zeker zinvol zijn, maar als huisarts dien je het niet te doen vanwege de grotere kans op bijwerkingen.

Als blijkt dat dat onvoldoende werkt wordt er een antibioticum creme toegevoegd. Hiermee wordt de groei van bacterien in de talgklier tegengegaan. Meestal wordt daarvoor erythromycine of clindamycine creme gebruikt, maar er bestaan meer opties. Het antibioticum creme wordt dan dus gecombineerd met de retinoide creme; als dat onvoldoende werkt wordt de antibioticum creme gecombineerd met benzoylperoxide.

Pas als dat nog onvoldoende werkt wordt de antibioticum creme gestaakt en een oraal antibioticum gegeven. Het antibioticum wordt dan dus gecombineerd met het retinoide of met de benzoylperoxide.

Bij dan nog onvoldoende resultaat wordt isotretinoine gegeven. Er zijn huisartsen die dit doen maar persoonlijk laat ik deze stap aan de dermatoloog over vanwege de grote kans op (soms ernstige) bijwerkingen.

*** Wordt vervolgd ***
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
*** Vervolg *** Tot slot moeten we de anticonceptie pil natuurlijk niet vergeten; deze kan door beinvloeding van de hormonen een positief effect op acne hebben. Dit is natuurlijk alleen een optie bij vrouwen zonder actieve kinderwens.
De pil kan gecombineerd worden met alle stappen die ik hiervoor al noemde. Exfolieren is niet een medische term; het is een term bedacht door de cosmetische industrie waarmee een proces bedoeld wordt waarbij dode huidcellen van het huidoppervlak verwijderd worden. Bij acne is hiervoor geen indicatie aangezien het probleem op een heel ander vlak ligt. Er zijn wel dermatologen die bij de voorgenoemde stappen middelen als salicylzuurcreme geven maar de beschikbare onderzoeken laten hiervan geen enkel positief effect zien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is dan het verschil tussen differin en tretinoïne? De een zegt beter, de ander zegt hetzelfde. Dan weet ik ook niet wat beter is. Maar ik heb nu, omdat differin onvoldoende hielp tretinoine gekregen, ben ik daarmee opgeschoten? De dokter zei ook dat alleen puistjes met kopjes bacteriën bevatten! En rode puistjes niet! Mag je ook savonds tretinoine gebruiken en dan de individuele puistjes aanstippen met benzoylperoxide. Want overdag blijft er een witte laag over. Hoe kan ik mijn huid exfolieren? Is het mogelijk om een droge huid en acne te hebben?