Is pus besmettelijk?

Wanneer je een puist uitknijpt komt er pus op, wanneer deze op de huid komt zal hier dan een nieuwe vormen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
4.8K

Het beste antwoord

Pus is NIET besmettelijk nee, heb het aan mijn vader (huisarts) gevraagd. Wel is het zo dat als je een puistje uitknijpt, je dan dikke kans hebt dat je ook een deel van de bacterien verder je huid in duwt, en daardoor ontstaat er dan op een andere plek weer een nieuw puistje. Daarom is het dus beter om hem niet uit te knijpen. Maar stel dat je dus met je vinger het pus uit je puisje aanraakt krijg je daar geen last van! Kortom: Pus is niet besmettelijk, maar puistjes uitknijpen is simpelweg niet verstandig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als het om pus van puistjes gaat wel..
want het is vervuiling en als je dat uit knijpt gaat ie diep in de porieen zitten .
en dan krijg je weer een andere puist .

om puisten te bestrijden is het handigst
vichy- normaderm.
of garnier -anti spot

het zorgt ervoor dat ze van binnenuit uitdrogen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pus is voornamelijk witte bloedlichaampjes... Dat zijn fagocyten die hun leven gegeven hebben om andere cellen op te eten... Daar wordt je niet ziek van of is niet besmettelijk... Het is voor een ander geen voeding of hulpzame stof op een andere wijze...
Maar in de pus kunnen wel ziekteverwekkers zitten, die bij jouw ook zo´n puistje kunnen maken... Soms kunnen MRSA-bacteriën bijna binnendringen in je systeem via de huid... Dan ben je nat, als dat gebeurt, want MRSA-bacteriën eten je doodgewoon op en het afweersysteem kan er niets tegen... Zij delen zich sneller dan dat de leukocyten (witte bloedlichaampjes) het kunnen afbreken... En dat kan na drie dagen dodelijk zijn...
Maar hygienisch is het niet, maar erg gevaarlijk is het ook niet...

vandaar...