Kun je een trui van 100% acryl verven?

Mijn leuke trui die erg lekker zit heeft tegen een gaskachel aan gehangen, nu is er kleurverschil. Ik vind het zonde om de trui weg te doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
12K

Antwoorden (3)

Textielverf is o.a. geschikt voor: katoen, linnen, viscose en rayon ( kunstzijde )

Maar soms kun je er ook acryl mee verven. Je zult nooit de optimale kleur krijgen, maar het is het proberen wel waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou ik het in elk geval proberen. Maar het nadeel van acryl is dat de vezel weinig vocht opneemt (en dus ook weinig verf). ALS je het al kunt kleuren (of ontkleuren, want dat zul je eerst moeten doen) valt de kleur in elk geval altijd anders (veel lichter) uit dan op zogenaamde kleurechte vezels als katoen, wol, zijde en rayon.

Bij de drogist hebben ze verschillende soorten warm- en koudwaterverf. Warmwaterverf in de machine is voor een trui van kunstvezel vermoedelijk de beste keus, en dan liefst een heel donkere kleur (bruin, zwart, donkerblauw of - als dat bij de originele kleur past - rood. Zo kun je voor ene paar euro in elk geval probéren je trui van de ondergang te redden. En zoniet, ach, dan heb je in elk geval nog een heerlijk zittende 'huistrui' waar je met wat geluk nog jaren plezier van kunt hebben.

Hou er wel rekening mee dat een geverfd kledingstuk dat eigenlijk niet zo geschikt is om te verven, kan blijven afgeven ! Niet bij de witte overhemden van je man instoppen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zal waarschijnlijk niet zo goed lukken, omdat acryl een synthetische stof is. Met de textielverf die voor de gewone consumenten verkrijgbaar is kan je het beste enkel natuurlijke vezels verven.