Is poetsen met een elektrische tandenborstel beter dan met een normale tandenborstel?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Mode
1.8K

Het beste antwoord

Jazeker.
Bij een ouderwetse tandenborstel wordt geadviseerd minimaal twee minuten te borstelen.
Door het antal poetsbewegingen dat je maakt krijg je de plak pas na twee minuten weg.

Een elektrische tandenborstel maakt nog veel meer bewegingen.
Hierdoor ga je plak effectiever te lijf.

Daarnaast kom je peter op moeilijkere plaatsen, daar de kop van een elektrische tandenborstel over het algemeen kleiner is dan die van een conventionele.
Lastigere plaatsen, zoals kiezen, worden dus beter bereikt en geschrobt.

Tenslotte word een belangrijk deel van de mondhygiëne vaak onderschat, namenlijk het tandvlees.
Dit word door een elektrische tandenborstel vele malen beter gemasseerd (doorbloeding) dan bij de ouderwetse 'analoge' tandenborstel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voordelen van elektrische tandenborstels zijn:

In dezelfde tijd beter schoon als poetsen met de hand.
Tussen de tanden beter schoon.
Aanwezigheid van een timer.
De borstel maakt de beweging.
Vriendelijk voor het tandvlees door de goede beweging van de borstel.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voordelen versus nadelen van elektrische tandenborstels

Wij sommen voor jou nog even de voor- en nadelen van elektrische tandenborstels op zodat je een gemotiveerde keuze kan maken.

Voordelen van elektrische tandenborstels:

Met de kleinere borstelkop poets je beter en gemakkelijker je tanden. Vooral de achterkant van je tanden bereik je veel beter dan met een gewone tandenborstel.
Met een elektrische tandenborstel ben je veel sterker geneigd om langer te poetsen. Kies dan wel een exemplaar met timer die je waarschuwt na enkele minuten.
Door de intensievere poetsbewegingen van een elektrische tandenborstel voelen je tanden veel gladder aan.
Te moe zijn klinkt minder vaak als excuus voor het niet poetsen van je tanden. Met een elektrische tandenborstel poetsen vraagt immers heel wat minder ‘handenarbeid’.
Je elektrische tandenborstel maakt sowieso correcte poetsbewegingen, het enige wat jij nog moet doen, is de borstelkop op de juiste manier op je tanden plaatsen.
Kinderen, motorisch gehandicapten, bejaarden... die het moeilijk hebben met het handmatig poetsen van tanden, zijn gebaat met een gebruiksvriendelijke tandenborstel die de juiste poetsbewegingen maakt.
Er is een uitgebreide keuze aan opzetborstels: voor kinderen, voor wittere tanden, voor gevoelige tanden...

Nadelen van elektrische tandenborstels:

Met een gewone tandenborstel bespaar je veel geld in vergelijking met een elektrische tandenborstel. In aankoop is deze laatste een stuk duurder. Daarnaast moet je elke drie maanden de borstelkop vervangen en deze vervangstukken zijn duurder dan een gewone tandenborstel. Ten slotte kost het opladen van je tandenborstel ook stroom in de vorm van kilowatt.
Een elektrische tandenborstel kan wel tegen een stootje, maar toch vermijd je best dat hij valt of te veel met water in contact komt.
Heb je nog nooit je tanden gepoetst met een elektrische borstel? Dan is het toch wel even wennen als je zo’n trillende borstelkop de eerste keer in je mond hebt...
Als je eenmaal gewoon bent om je tanden met een elektrische tandenborstel te poetsen, heb je bij het gebruik van een gewone tandenborstel – op vakantie bijvoorbeeld – het gevoel dat je tanden niet voldoende schoon zijn.