Hoe komt heb dat het zilver van mijn oorbel zwart wordt, en wat kan ik eraan doen?

Ik heb nu al een tijdje een oorbel(zo'n diamantje), maar toen ik even keek of er nog wat viezigheid op zat, zag ik ineens dat het gedeelte van de oorbel wat in contact komt met mijn oor, echt zwart was!
Hoe kan dit, en wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
21.4K

Het beste antwoord

Zilver is een metaal dat reageert met zijn omgeving en zwart oxideert.
Dit is een natuurlijke eigenschap, die niet kan worden verholpen.
Vroeger werd oxidatie verhinderd door op zilveren sieraden een laag nikkel of een laagje rhodium aan te brengen. Nikkel heeft de eigenschap dat het zeer hard is en het zilver heel goed afdekt zodat het niet met de omgeving kan reageren. Nikkel mag echter in Nederland niet meer gebruikt worden, omdat het door de huid opgenomen wordt en in sommige gevallen tot nikkelallergie kan leiden. Ter vervanging van de nikkellaag wordt nu een laagje fijnzilver of een laag rhodium aangebracht.
Deze metalen zijn echter iets poreuzer en dekken het zilver minder goed af. Rhodium is duur en zal daarom minder snel worden toegepast.
Zodra het dunne laagje weggesleten is zal het zilver weer in contact komen met de omgeving. Door transpiratie kan het zilver zwart worden.
Bij de meeste mensen gebeurt dat niet, maar een gering percentage van de bevolking heeft echter zo een agressieve transpiratie dat deze het zilver aantast en zwart doet verkleuren. Verschillende factoren kunnen de transpiratie beïnvloeden zoals het gebruik van geneesmiddelen, alcohol en bepaalde voedingsmiddelen. Ook parfum, deodorant, luchtverontreiniging, nabijheid van de zee, chloor, chemische middelen, schoonmaakmiddelen, enz. kunnen oxidatie van zilver veroorzaken.
Een mogelijke oplossing is de zwart geoxideerde sieraden opnieuw te polijsten en daarna te rhodineren. De kans is echter groot dat hetzelfde probleem zich na verloop van tijd opnieuw zal voordoen.
Het is belangrijk dat U op de hoogte bent van de oorzaak van zilveroxidatie zoals hierboven is beschreven. U weet dat er met de sieraden zelf niks mis is en dat de chemische reactie die bepaalde stoffen aangaan met zilver de verkleuring veroorzaakt. Helaas kan hier tegen niets gedaan worden.
Door het sieraad dagelijks te dragen zal het minder snel verkleuren. Zolang het niet opgeborgen wordt krijgt oxidatie minder kans en blijft het sieraad over het algemeen wit. Sieraden vervaardigd van goud kunnen in sommige gevallen ook bruine aanslag krijgen omdat daarin ook een deel zilver verwerkt is.
De mate van oxidatie bij gouden sieraden is afhankelijk van het gehalte goud. Een hoger gehalte bevat minder zilver, waardoor er minder oxide ontstaat.
Een alternatief is het aanschaffen van sieraden in titanium of staal. Titanium en staal hebben immers het voordeel dat het niet oxideert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor dit uitgebreide antwoord, ik zal toch is rondkijken of er niet iets voor me is van titanium of staal!
+

Andere antwoorden (8)

Met sigaretenas poetsen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nieuwe oorbellen, geldt ook voor ringen of andere sieraden, die kun je het beste eerst lakken met doorzichtige nagellak. Zo verkleuren ze niet(minder snel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ziet het niet, maar in de lucht zit waterstofsulfide. Dat kunnen uitlaatgassen van vrachtauto’s zijn, uitgebarsten vulkanen en andere dampen die door rotting ontstaan.

Als die waterstofsulfide in aanraking komt met zilver, vindt een chemische reactie plaats, waardoor je zilver zwart wordt. Die zwarte laag bestaat uit een stof die zilversulfide heet. Vergelijk het maar met roest op een ijzeren voorwerp. Zilver is het enige edelmetaal dat dit verschijnsel vertoont; een van de eigenschappen van edelmetalen is dat ze geen vlekken ontwikkelen door blootstelling aan de lucht.

Er is overigens makkelijk iets te doen aan de vlekken, door dezelfde chemische reactie te gebruiken waardoor het zilver zwart wordt. Zet je het zilveren voorwerp in een emmer met warm water, een beetje soda en aluminiumfolie. Je zult zien dat de vlekken verdwijnen na een paar minuten.

De reden is dat de folie een zogenoemd negatief reductie potentiaal bezit. Dat wil zeggen dat het makkelijk elektronen afgeeft aan andere stoffen. Om dat te ervaren hoef je maar een stukje zilverpapier tegen een metalen vulling aan te houden; wat je voelt is een stroom elektronen die vanuit het folie naar je kies loopt.

Bij het zilver loopt er ook zo’n stroom. Maar in de natuurkunde geldt dat waar een elektrische stroom heen gaat, er ook iets terug moet stromen. Bij het zilver is dat de sulfide, dat van je zilver naar het folie trekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant antwoord! Maar dan snap ik niet, waarom juist het gedeelte dat tegen mijn oor aanzit zwart wordt!
Ook heb ik met mijn ketting of ring nergens last van!
Ik heb er verder nog nooit iemand over gehoord, maar mijn moeder heeft er ook last van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft uiteraard ook te makenmet stoffen die uit jouw lichaam vrijkomen (de aard van het beestje).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor het uitgebreide antwoord! +
Ook je oor transpireert een beetje ook al hoef je dit niet te merken. In het zweet kan boterzuur ontstaan en zelfs ammonia. Die stoffen kunnen reageren kunnen reageren met nikkel en tin die aan het zilver zijn toegevoegd (puur zilver is te zacht). Zilver zelf reageert met zwavel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U kunt een contact allergie hebben als de oorbel niet uit zuiver zilver bestaat maar ook uit nikkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leg je zilver in een bedje aluminiumfolie met soda en warm water. De chemische reactie zorgt dat het zilver weer mooi wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, ik hoop dat dit helpt! +
Dat gebeurt met haast al het zilver, maar volgensmij komt het door de zuurgraad van je huid waarvan het zilver zwart wordt. Je kan het er niet afhalen, ik ben bang dat je die oorbel maar moet weggooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een pannetje met een laagje water met een handje soda aan de kook brengen met aluminiumfolie erin, daarin je ring tien minuten leggen en dan oppoetsen.
dat het zilver zwart wordt tijdens het dragen duidde volgens mijn moeder op een mankement in je gezondheid... Ben je ziek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben inderdaad niet helemaal fit, maar mijn moeder heeft er altijd al last van gehad, en ze is niet haar hele leven ziek geweest;)
Toch bedankt voor je antwoord! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ja in ieder geval moet dit het zwart wel weghalen, sigarettenas helpt ook goed maar lastig daarmee in hoeken ne gaten te komen. De juwelier kan het zeker...
Van de week was ik in een new age winkeltje in enschede en heeft de winkeldame voor niets even mijn kettinkje schoongemaakt. Wellicht wil de juwelier het ook wel ff gratis voor je doen... Vragen staat vrij en dan weet je zeker dat het goed schoon is ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha bedankt voor de tip, ik zal binnenkort even bij de juwelier langs;)
Als ik hem eerst beschuldig dat hij me nepzilver heeft verkocht, en daarna zeg dat het een grapje is, en vraag of hij het tenminste wel even kan schoonmaken, dan zegt die vast ja! =D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een brutaal mens heeft de halve wereld...