Mag je met een bivakmuts op over straat lopen, en bijvoorbeeld openbare gebouwen in?

Iedereen associeert een bivakmuts gelijk met een gevaarlijke overvaller. Maar het is in essentie een lange wintermuts met een aantal gaten erin. Is het dragen ten alle tijden toegestaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
12K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een heel aantal jaren geleden deden ze in een tv-programma met Eddy Zoey iets met bivakmutsen en banken. Hij ging dan volgens mij met een bivakmuts op op de stoep een beetje heen en weer lopen enzo, vlak voor een bank, om te kijken binnen hoeveel seconden hij weggestuurd of opgepakt zou worden. Na een kwartier zijn ze maar vrijwillig gestopt, omdat niemand maar enige aandacht aan de besteedde. Hahaha!

Het beste antwoord

In de APV van veel gemeenten staat vermeld dat het dragen van gezichtsbedekkende kleding verboden is.

Burka valt hier dus in principe ook onder, evenals de bivakmuts.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als het een roze met bloemetjes is, zal men alleen een beetje lachen, maar ga je met een zwarte of grijze een bank binnen, nou reken maar dat de alarmbellen afgaan.

Het mag wel, maar de consequenties kunnen nogal zuur zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk wel dat het mag, maar je moet niet vreemd opkijken als je door een overijverige burger onderuit wordt gehaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is daar geen wet die zegt dat dat niet mag, maar zeker weten doe ik het niet.
Toen ik bij de bank werkte mochten ze er van mij niet in. Eerst afzetten dan binnenkomen

Dus ik ga ervan uit dat iedere bewaker/beveiliger jou wel zal tegenhouden met het vriendelijke verzoek dat ding af te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De VVD-Tweede-Kamerfractie steunt het voorstel van de PVV om een burkaverbod in te voeren en zal zich postief opstellen tijdens de behandeling ervan in de Kamer. Woordvoerder Zijlstra is echter wel van mening dat het voorstel van de PVV niet ver genoeg gaat. De VVD wil dat het verbod geldt voor alle gezichtsbedekkende kleding. “Daar horen die anti-globalist met die bivakmuts op en het dragen van een integraalhelm in een winkelstraat ook bij”, aldus Zijlstra.

Het voorstel van Wilders mag volgens de VVD niet uitmonden in symboolpolitiek door alleen de burka te verbieden. Daar is het onderwerp veel te serieus voor. De VVD wenst vanuit een veiligheidsoogpunt een verbod op gezichtsbedekkende kleding in openbare ruimten en niet om anti-islamitische redenen

tot op heden is het niet verboden maar je maakt je wel verdacht een politie zou je dan eeerder aanhouden en om een legitimatie bewijs vragen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede kans dat de APV (algemene plaatselijke verordening) dat verbiedt.

Toegevoegd na 25 minuten:
WWW.goeievraag.nl/vraag/7878
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht zijn de regels de afgelopen jaren wat gewijzigd, dat weet ik niet. Maar een jaar of 15 geleden werkte ik in een winkel en daar kwam regelmatig een man met een bivakmuts binnen wandelen. De eerste keer dat hij aan mijn kassa verscheen schrok ik me te pletter, hij bleek echter uitermate vriendelijk. Later begreep ik van een collega dat deze man aan een ernstige huidziekte leed en zich daarvoor schaamde.

Om een lang verhaal kort te maken, hij mocht dus gewoon vrijelijk met die bivakmuts op rondlopen en werd niet opgepakt ofzo. Het maakte zijn uiterlijk echter wel dreigend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je binnen een bivakmuts dragen, overigens? Alles wat oneigenlijk gebruikt wordt, wordt verboden... Alles...

Het dragen van die zaken is niet overal en formeel verboden nog, maar dat komt eraan...