Hoe wordt PVC kleding gemaakt?

Ik studeer allround styling en vormgeving en ik moet voor een materialenklapper ook een hoofdstuk schrijven over PVC. Nu kan ik wel kledingstukken opnoemen waarin het is verwerkt en op wat voor manier, maar ik kan geen enkele informatie vinden over hoe het tot bruikbare 'stof' wordt gemaakt. Kan iemand mij hiermee helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Mode
2.8K
Amadea
9 jaar geleden
De vezel die van PVC-flessen wordt gemaakt wordt Rhovyl genoemd, en daar worden truien, jumpers en sokken van gemaakt. Maar hoe Rhovyl gefabrieerd wordt kan ik niet vinden.

Antwoorden (2)

De algemene term ervoor is chloorvezel. Polyvinylchloride wordt door hoge verhitting vloeibaar gemaakt en dan door kleine gaatjes geperst. Daarna wordt het onmiddellijk hard. Zo ontstaan er harde draden. De synthetische vezels zijn sterk, lichtecht, en bezitten een hoge slijtvastheid.

Toegevoegd na 14 minuten:
De chloorvezel wordt gemengd met andere vezels. Voor een trui bijvoorbeeld 70% chloorvezel met 30% wol. En dan wordt het gebreid. Het kan ook geweven worden, en zo tot kleding worden verwerkt.
Amadea
9 jaar geleden
De bekendste - en populairste - PVC stof is de zogenaamde fleece. Deze wordt gemaakt van precies dezelfde stof als bijvoorbeeld plastic flessen. Sterker nog ; ze wordt gemaakt van gerecyclede plastic flessen.
Deze worden omgesmolten en in vloeibare vorm uitgespoten (extrusie) tot filamenten, (zoals eigenlijk alle synthetische garens en viscose) die vervolgens worden gebreid, geverfd, gewassen, en tweezijdig vervilt.

In het filmpje zie je precies hoe het garen en de stof gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hier laten ze zien in een video van how it is made hoe ze die draden maken waarmee ze fleece stof maken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://m.youtube.com/watch?v=ofU1wK4sZDs
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In mijn filmpje ook ;-)