Hoe kan ik ijzeren veter ringetjes minder pijn laten doen?

Hoi hoi!
Elk jaar is het voor mij weer een probleem om een leuke gymp of sneaker te vinden als het mooi weer word.
Mijn voeten zijn niet helemaal recht en ik heb dus een knobbel die uitsteekt bij mijn grote tenen aan de zijkanten. Die heb ik helaas van mijn moeder geërfd!
Maar elke keer als ik leuke schoenen koop doet dat ijzeren veter ringetje dus verschrikkelijk zeer!
Zijn er trucjes om dit te verminderen of zelfs te verhelpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Mode
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallux vagus komt inderdaad in families voor, maar dan in de regel vooral door het aanleren van het dragen van verkeerd schoeisel. In de regel 'vorm over functie' . Het is niet aangeboren. Wel aangeboren plat- of holvoeten kunnen de kans erop wel vergroten ; des te belangrijker goed schoeisel en eventueel steunzolen te dragen.

Antwoorden (3)

Stukje schuimrubber aan de binnenkant met dubbelzijdig tape plakken, even doorprikken met een priem en de veter er doorheen doen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een methode om bij snel doorslijten van een veter het ruwe ringetje dat daar de oorzaak van is aan de binnenkant van de schoen gladder te maken.
Wurm de kop van een hamer, of een ander zwaar stuk metaal, in de schoen achter het metalen ringetje van het vetergat. Het ringetje moet goed vlak op dat stuk ijzer rusten.
Sla dan met een andere hamer op de buitenkant van het ringetje. Dit kan helpen om de ruwe randjes aan de achterkant van de flap waar het ringetje in zit wat platter te slaan zodat de nieuwe veter niet ook weer op dat ringetje doorslijt.
Ik hoop dat dit ook voldoende helpt als het gaat om een ruw ringetje dat op de huid drukt.
9 jaar geleden
Als je probleemvoeten hebt - in welke vorm dan ook, en dat hebben helaas velen van ons - zul je gewoon goede passende schoenen moeten kopen die je ' afwijkingen' voldoende ruimte geven, en geen gympjes of sneakers.

Een knobbel aan de zijkant van de grote teen (hallux vagus) is overigens eventueel operatief te verhelpen en zeker iets om eens mee naar de huisarts te gaan. Deze afwijking kan zelfs VEROORZAAKT worden door ongeschikt, te slap, te klein, te hoog of geen steun gevend schoeisel zoals gympjes, pumbs, uggs en dergelijke. De schoen nog slapper maken door de drukplekken te polsteren, kan het probleem zelfs nog verergeren en in de toekomst andere voetproblemen geven.

Ik weet het, het is kut, maar je voeten vertellen je duidelijk dat dit niet de geschikte schoenen voor je zijn, en daar zul je naar moeten handelen als je erger wilt voorkomen.