Er staan twee letters aan de binnenkant van mijn ring. Wat betekend dit? (zie foto)

Aan de binnenkant van mijn ring staan twee letters; Am. Ik weet dat er bij zowel goud als zilver letters worden gebruikt, maar ken deze combinatie niet. Iemand die mij hier meer over kan vertellen? De ring is trouwens 8 jaar geleden aangeschaft.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Mode
2.1K
Ivana
9 jaar geleden
Waarschijnlijk een legering van verschillende metalen. Heb heel wat afgezocht, maar de juiste legering niet gevonden. Wel staat 'Am' diverse malen bij legeringen met Koper vermeld, maar ook zag ik de twee letters bij een verhandeling over Titanium.
Ik weet dus niet wat het is, maar ben vrij zeker dat het een legering van meerdere metalen is. Ik vind het trouwens een prachtige ring.

Antwoorden (2)

AM zou kunnen staan voor 'Additive Manufacturing' deze techniek die in de metaalsector als '3D metal printing' wordt geduid. Een techniek die het mogelijk maakt door middel van 'rapid prototyping' erg snel diverse voorwerpen te maken uit metaal waaronder jouw mooie ring!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/industrie/flexible-free-form-products/additive-manufacturing-of-3d-printing/
ontwikkeld voor drie-dimensionale ontwerpen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja? Is die ring 2D dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Additive Manufacturing (AM) of 3D printing is een innovatief fabricageproces. Vanuit een 3D- computerontwerp wordt een object direct laag voor laag opgebouwd. Dit kan bijvoorbeeld door middel van printtechnologie of met behulp van lasers. Niet direct de manier waarop een edelsmid een ring maakt, die doet niet aan massaproductie. En het zegt ook niets over het gebruikte materiaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Niet direct de manier waarop een edelsmid een ring maakt"
Maar wie zegt dat deze ring gemaakt is door een edelsmit?
Ivana
9 jaar geleden
De ring is van 8 jaar geleden, toen was er toch nog geen 3D-printing?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana, inderdaad, zover was men niet, en het is een kostbare onderneming.
Ik vind de vorm van de ring bijzonder kunstzinnig, maar dat is een persoonlijke mening.
de edelsmid of de kunstenaar "Am" in de ring heeft gegraveerd dan wordt daar Amalgaam mee bedoeld. De ring is dan gemaakt van een legering van kwik en een of meer metalen. Meestal van kwik (Hg) met zilver (Ag) en tin (Sn).
Amalgaam (zilveren vulling) werd vroeger veel gebruikt door tandartsen voor het restaureren van kiezen en tanden. Tandartsen korten amalgaam meestal af met twee hoofdletters (AM).

In het periodiek systeem staat de afkorting Am voor Americium, een element met atoomnummer 95. Het is een zilverwit actinide, maar daar kan de ring absoluut niet van gemaakt zijn. Americium wordt geproduceerd in kernreactors en o.a. in rookdetectors toegepast als bron van ioniserende straling voor een ionisatiekamer.