moet je een maat iets kleiner ofiets groter nemenalsje een sandaal met 5cm hak koopt? Maat 38 of 39 alsik maat 38,5 heb?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Mode
7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook kunnen de bandjes op de hiel gaan knellen bij een te kleine maat, als je uit de sandaal glipt, zijn er speciale strips te koop om dit te vermijden, meestal verkrijgbaar bij schoenwinkel of schoenmaker, soms ook bij drogisterijen.
Amadea
8 jaar geleden
En waar je ook rekening mee moet houden is dat je voeten enigszins opzwellen in de loop van hete dagen. Hebben ze dan nog genoeg ruimte in die sandalen, of gaan de bandjes knellen?

Antwoorden (2)

Je kan beter voor de maat 38 gaan. Bij schoenen met hakken glijden je voeten snel naar voren, als je schoenen te groot zijn vererger je dit. Als je schoenen net ietsje te klein zijn blijft je voet wel mooi op zijn plaats en voorkomt het glijden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is niet te zeggen. Elk schoenenmerk heeft een iets andere maatvoering. Ik heb nu eens maat 39 dan weer maat 40. Maar uitschieters naar 38 en 41 heb ik ook wel eens.
Ook hangt het af van de mate van inlopen van de schoenen: leren schoenen loop je bijvoorbeeld veel meer in dan kunststofschoenen.

Als je ze in een fysieke winkel koopt zou ik gewoon passen en een rondje lopen, in beide maten. Vraag daarbij even of ze nog veel uitlopen en beslis dan welke van beide maten je koopt.
Als je ze online koopt zou ik beide maten bestellen en even een rondje door je woonkamer lopen op beide maten. Kijk even van welk materiaal de schoenen zijn (staat meestal op de zool, of er zit een stickertje in/op de schoen). Schoenen van stof of leer rekken meer dan schoenen van kunststof of kunstleer.