hoe draag je die hedendaagse topjes met ingenaaide buste?

Ik heb een groot aantal topjes en nachtkleedjes waarvan ik niet weet hoe ik die correct kan dragen. Het gaat over een model met ingewerkte buste, dus waarbij er een voorgevormd stof is voor je borsten (zonder cups, zie voorbeeld op foto voor model). Als ik de onderste naad - zoals wellicht de bedoeling is- onder de borst draag, is mijn bh helemaal zichtbaar. Dus ik moet die naad dan hoger dragen, of er een topje onder aan doen...
Wat is hiervan eigenlijk de bedoeling, hoe moet je dat nu juist dragen?

Picture for question
8 jaar geleden
in: Mode
1.3K
Amadea
8 jaar geleden
Je draagt toch geen bh of topje onder je nachtkleding?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, maar sommige mensen dragen liever wel een beha onder een topje - en dan zijn dergelijke modellen inderdaad niet geschikt. Doe moeten idealiter beha-loos gedragen worden.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat gaat prima, hoor. Mits je een Chinees bent.
liveisgreat
8 jaar geleden
Ik moet er echt een bh onder. Als ik er geen beha onder draag, word ik gegarandeerd opgepakt voor openbare zedenschennis, ik loop dan gewoon met alles bloot wat normaal in de bh zit. dus ik heb een reuzegrote decolté.
voor een nachthemd is dat natuurlijk zonder bh, maar ik heb dan soms dat mijn borsten boven de bovenkant van het topje zitten als ik 's morgens wakker wordt. Vrij vervelend als je een cursus volgt met een gemeenschappelijke slaapruimte bv., dus die kan ik daar niet aan doen.
hoezo chinees cryofiel?
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik heb niet heel veel Chineze vriendinnen, maar die die ik heb zijn allemaal nogal klein en tenger. En weinig boezem, ik schat cup A en B.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik blijf me verbazen over dit soort vragen, hoe kom je in hemelsnaam aan kleren die je niet kunt dragen of die niet passen. Idem dito voor schoenen. Je kunt de dingen die koopt passen en als ze niet passen koop je ze toch niet.
Waarom hebben mensen dit soort vragen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mensen ?? Je bedoelt vrouwen, GerhardK. ;-)
Vrouwen kopen nu eenmaal graag kleding puur op het oog zonder de tijd te nemen om te passen, gewoon op maat. Of "aankunnen" (niet te klein zijn) zonder op de pasVORM te letten. En eerlijk is eerlijk, soms kopen we iets dat iets te klein is met de oprechte bedoeling het binnenkort te passen. :-D
En ja, dan krijg je soms dit soort vragen.
liveisgreat
8 jaar geleden
inderdaad gerardkh :-).
Het is ook zo dat ik geregeld uit catalogussen bestel, en het model die dit aan heeft, daar kunnen ze zo met fotoshoppen dat je niet ziet dat het je niet zal passen. Het is zoals Marleen zegt, men zou bv. moeten vermelden "max. cup A". Bonprix bv. doet dat bij zijn badpakken.
Maar ik al op verschillende plaatsen (Zeeman, Damart, H en M enz...) badpakken en slaapkleedjes gekocht, en vaak is het tegenwoordig dit model als je iets met spaghettibandjes neemt. Met mijn buste kan ik ook niet zomaar elke "platte" top aan omdat deze dan niet goed zit en plooien trekt, dus het moet iets voorgevormd zijn.
En het is ook zoals Marleen zegt, ik koop nu niet bepaald iets wat te klein is (zeker geen schoenen :-)) maar een vrouw koopt wel "op zicht". Als het maat 40 is hoef ik enkel even rondom de buste te meten zonder het aan te doen, en als dat past, past de rest ook.
Doe je het dan eens echt aan, dan blijkt die buste dus te diep uitgesneden. Daar zou men gewoon meer stof moeten voor gebruiken zodat die hoger komt. Ik zie vrouwen die dat zo aandoen, en ze doen maar hoor, maar echt waar zo wil ik zelf de straat niet op.
Het is in het algemeen zo dat het niet simpel blijkbaar om leuke flatterende kledij te maken voor mensen die een iets grotere maat hebben.
Ik wil nu niet zeggen dat zwaardere mensen een spannende legging en korte Tshirt moeten dragen zoals je soms ziet, maar die mode voor "een maatje meer" is vaak echt aardappelzakmode. Mensen denken dat ze hun hele lichaam verdoezelen en er zo slanker uit zien, maar ze lopen dan vaak rond zoals een ballon met hun "rechtgesneden" (of soms zelfs ballonvormig!) kleedje. Of met een "ballonshirt" met legging of driekwartbroek eronder, één van de geëigende combinaties van die modellijnen. En zien er dus uit als een mannelijke kolos, zeker als ze wat groter zijn en kort haar hebben.
liveisgreat
8 jaar geleden
Ik heb een vriendin die groot en corpulent is, en die draagt jeans, getailleerde kleedjes en bloesjes en dat staat haar best goed. Ik ben met haar eens gaan shoppen bij die gespecialiseerde winkels, en daar was bijna alles aardappelzakstijl dat de klok sloeg. Ofwel van boven rek en daaronder recht, dus niks van model. Zij zag er tweemaal zwaarder mee uit dan dat ze was.
Wibra, H en M enz... hebben wel een collectie voor zwaardere mensen maar die modellen zijn ook vaak aardappelzakstijl.
Het komt erop aan om tussen het aanbod (speciaal voor maatje meer of gewoon) iets te vinden dat iets of wat getailleerd is en waarmee je je vrouwelijke vormen ietwat kan benadrukken zonder dat elke vetkwab ook zichtbaar wordt.. Dat is te vinden, maar niet makkelijk.
Het is zoals Marleen zegt, men slaagt er blijkbaar niet in om kledij te maken voor de échte vrouwen, die geen cupje A hebben bv.
Men maakt een model voor een superslanke vrouw, groot lange benen en kleine buste, en denkt dat als men datzelfde model in een maat groter maakt dat de kous af is. Zo is het niet, men moet heel het model iets of wat aanpassen, wat meer stof gebruiken aan de buste en onderaan bv. Gewoon eens nadenken als men kledij ontwerpt is echt wel nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee hoor, voor een superslanke vrouw met lange benen is passende kleding vinden evengoed een ramp. Ik heb lang maat 34 gehad en kon toen niks vinden wat niet van m'n kont zakte. 34 is sowieso al bijna niet te vinden (als een broek al gemaakt wordt in 34, bestelt een winkel die niet of zijn de weinige die bestelt worden als eerste weg) en dan heb ik het nog niet eens over de pasvorm. Nu zit ik op 36/38, maar heb ik daadwerkelijk heupen en een kont, dus broeken die ik over m'n heupen kan krijgen zijn me twee maten te groot in de taille, en laten innemen bij de taille kan niet altijd, omdat ik ze dan niet meer over m'n heupen krijg. Wat dat betreft ben ik het absoluut met je eens dat kleding vaak niet op vrouwelijke vormen gemaakt is, maar dat het voor superslanke vrouwen wél geschikt zou zijn, wil ik toch tegenspreken gezien mijn ervaringen in het verleden. Op lange benen is de industrie al helemaal niet ingericht: sinds een paar jaar ken ik één merk dat broeken heeft die - meestal - lang genoeg zijn, daarvoor had ik altijd te korte broeken aan. En op de combinatie slank en lang is men nog minder ingericht: de productie van die lijn begon een paar jaar terug met extra lang vanaf maat 38, tegenwoordig hebben ze bij de gratie Gods sommige broeken ook vanaf 36. Dus smallere vrouwen hebben daar nog steeds niets aan, alsof die geen lange benen zouden kunnen hebben. Men mikt gewoon op een soort ' gemiddelde vrouw', en die bestaat uiteraard niet. Ik denk wel dat het IETS beter kan (ik ken heel veel vrouwen die klagen over het feit dat ontwerpers c.q. producenten schijnen te denken dat heupen en taille even breed zijn en een broek dis vanaf de heupen recht omhoog moet lopen) maar er zijn nu eenmaal zoveel verschillende lichaamstypen en -vormen, dat het erg moeilijk gaat worden voor de industrie om daar echt zo op in te spelen dat de grote meerderheid van de vrouwen daar daadwerkelijk blij mee is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Typisch ; ik ben van "normale" lengte (dacht ik altijd, 1.68) maar de laatste pakweg 5 tot 10 jaar kan ik geen broeken meer kopen waar niet minimaal 10 centimeter af moet, of waar het model zodanig is dat de knieen rond de enkels zitten. Of de taille boven mijn borsten. Alsof ineens alle broeken voor vrouwen van minimaal 1.75 worden gemaakt. Ineens had ik van het ene moment op het andere een K-maat ,die me vroeger echt te klein was. Wat ze inderdaad doen trouwens is een kledingstuk ontwerpen in maat pakweg 38 (een slanke 38, zonder echte heupen) en dat voor alle andere maten alleen maar onevenredig vergroten. Alsof een vrouw met maat 56 gewoon een opgepompte versie is van maat 38 met dezelfde verhoudingen. Was het maar zo.....Speciale grotematenwinkels hebben wel passend spul, maar goedkope textielsupers waar ze grote maten verkopen gaan qua pasvorm volledig de mist in.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben niet heel lang (1 m 73), maar mijn benen zijn in verhouding gewoon lang. En daar is weinig kleding op gemaakt. Ik denk dat we snel geneigd zijn te denken dat "de industrie" voor één bepaald type vrouwen produceert en dat er 'dus' een groep moet zijn die wél gemakkelijk passende kleding kan vinden, maar dat in werkelijkheid die groep niet - of amper - bestaat. Want zoals hier gezegd werd dat die hemdjes vooral geschikt zouden zijn voor vrouwen met amper borsten, klaag ik er altijd over dat al dat soort dingen gemaakt zijn voor vrouwen met grotere borsten (niet groot groot, maar wel minimaal een volle A of eerder B cup, wat groot is vanuit mijn perspectief). Een tijdje terug stond ik bij een kledingwinkel buiten een rekje met aanbiedingsspul door te kijken en had alles al aan de kant moeten schuiven: allemaal L-letjes en een zeldame M. Er kwam een vrouw naast me staan die even een paar kledingstukken doorkeek en die zei: "het zijn zeker weer alleen kleine maatjes, of niet?" waarop ik antwoordde: "nee hoor, ik zoek naar klein, maar ben alleen nog maar grote maten tegengekomen." Toen ik opzij keek kon ik mezelf wel voor m'n kop slaan: die mevrouw bedoelde met "groot" duidelijk iets heel anders dan ik. En het is niet eens dat ik L of XL als "groot" registreer wanneer een andere vrouw het draagt, maar ik was gewoon vanuit mezelf op zoek naar S of eventueel M, en reageerde vanuit datzelfde perspectief. Ik denk dat we allemaal wel eens denken dat langere/kortere/dikkere/dunnere/minder gevormde/meer gevormde etc. vrouwen het vast makkelijker hebben dan wij wat betreft het zoeken van kleding, maar dat in de praktijk bijna iedere vrouw wel "iets" heeft wat haar figuur buiten de gemiddelde maten of verhoudingen laat vallen.

Het beste antwoord

De naad hoort onder de buste door te lopen. Wat inderdaad in de praktijk betekent dat vrijwel niemand ze mooi kan dragen, want maar weinig mensen hebben een dergelijke platte boezem. Een a-cup lukt nog net door de rek van de stof, maar een c kun je vergeten.
Bij het ontwerpen en vooral ook het inkopen van dit soort kleding voor de Europese markt wordt inderdaad geen enkele rekening gehouden met de bouw van de gemiddelde Europese vrouw. Je kunt ze in de regel beter in de winkel laten liggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
dan moet je wel bijna een kinderboezem hebben ... toen ik nog cup B had kon ik die topjes ook niet dragen zonder nog een extra topje eronder. Idem met mijn zwempak... ik heb dat dan afgeboord met extra kant om toch een beetje "zedig" te kunnen zwemmen.
Ik heb nu cup D, best vrouwelijk maar men maakt de topjes, zwempakken, slaapjurkjes etc... inderdaad blijkbaar niet voor vrouwen met ietwat vrouwelijke vormen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mij zijn ze zonder bh te 'los' daarboven. Ik heb een aantal van dat soort hemden met ingenaaide boezem, maar die hebben toch net wat meer ruimte boven dan volledig strakke hemdjes. Ik heb inderdaad wat je een 'kinderboezem' zou kunnen noemen. Voor mij zijn bikini's, zwempakken op zomerjurkjes weer moeilijk te vinden omdat alles gemaakt is op minimaal cup A/B. Ik vermoed alleen dat dat ook de maximale boezem is waar vaak op gemikt wordt, dus alleen die groep vrouwen zal minder moeite hebben met het vinden van dit type kleding, vermoed ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelfs met mijn maat 54 draag ik wel dit type tops (met mouwen dan) met dergelijke bustelijnen, omdat ze mooi afkleden. Maar... dan zit de bustelijn ook waar die hoort (onder de borst) en geeft die ook ruimte aan een D / E-cup. Dat is dan ook geen "made in far-far-away"- spul. (meestal made in mijn naaikamer, of vrij prijzig grote-maten-spul. Dat kost echter stof en dus geld. Waar in Nederland en omgeving een C/D cup allang de standaard is, worden veel kledingstukken (niet alleen dit soort topjes maar ook bijvoorbeeld colberts en blouses die heel goed pas zouden moeten vallen) met een A?B cup gemaakt. Meer voor de paspop eigenlijk dan voor de klant. Terwijl ze in verschillende cups gemaakt zouden moeten worden. Maar dat wordt voor confectiekleding gauw te duur. Zolang we confectie dragen - en niet iedereen is handig met de naaimachine of kan zich maatkleding veroorloven - zullen we moeten roeien met de maten die ze hebben. En "het gemiddelde" heeft en past nu eenmaal bijna niemand.