Is de nederlandse maat 'groter' geworden?

Ik las in een magazine dat ongeveer 50 jaar geleden de gemiddelde maat van een Nederlandse volwassen vrouw maat 36 is en dat dat vroeger Medium was. Er werd in dat artikel ook verteld dat de gemiddelde maat nu maat 42 is en dat dat nu Medium is en dat een maatje 42 van nu groter is dan de maat 42 van vroeger.

Weet iemand hoe dat zit? Is dat echt zo? Dan zouden de termen 'small/medium/large' dus omhoog zijn geschoven en zou een maat 42 van nu een maat XL van vroeger zijn ofzo? Of werkt dat weer anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, maatje 36 gemiddeld lijkt me wel érg slank voor de volwassen vrouw.. Ook 50 jaar geleden.. Heb je een bron?

Het beste antwoord

In de jaren vijftig was de gemiddelde maat van de gemiddelde vrouw ongeveer maat 38-40. Momenteel is dat ongeveer maar 40-42 (en stijgende, overigens). Ook zijn we signifikant langer geworden ; van gemiddeld 1.65 naar gemiddeld 1.70. De huidige twtintigers overigens zitten wel aardig boven die genoemde gemiddelden, vooral met de lengte.

Op zich zijn ook de maten SMLen XL niet verandert, maar wat je daar aangeeft is wel iets dat je ziet gebeuren. Wr noemen dit 'vanity sizing'.
Dat betekent dat SOMMIGE (dus niet ALLE) winkels / kledingmerken een maatje kleiner op hun kleding zettendan het eigenlijk is. Zodat mensen zichzelf voor de gek kunnen houden met te zeggen dat ze een s-je of een m-metje hebben.

En als je daarnaast rekent dat er een ENORM verschil is tussen bijvoorbeeld franse/italiaanse en Europese (Duitse/nederlandse) maten (een itialiaanse 48 is een Nederlandse 42-44 ongeveer) is er op die hele maatvoering sowieso gene pijl te trekken.

Het zijn dus niet zozeer de lettermaten die omhoog geschoven zijn, mar de totale wildroei die in zijn algemeenheid de damesmode-maatvoering kenmerkt.
Als je ECHT je maat wilt weten, kun je je nog et beste verlaten op een tabel in een mode-zelfmaak-tijdschrift. Die zijn nog redelijk standaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De maten zijn niet veranderd, maar uitgebreid. Vroeger hield de mode ongeveer op bij maat 46. Daarboven was geen keuze. Nu hebben we ook XXL, XXXL en zelfs speciale 'grote maten' winkels. Dit heeft alles met de grotere gemiddelde maat te maken. Maar ook de reguliere winkels hebben mode die vaak tot maat 52, 54 en soms zelfs 56 gaat.
Was vroeger voor de dikke mensen slechts een soort hobbezak of zelfmaakmode het lot, nu is er in ieder geval
keuze en variatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
50 jaar geleden zaten we in oorlogstijd...dus lijkt me dat je dan niet maat 50 had.
nu zitten we met welvaard...en kijk eens om je heen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Oorlog in 1960? Vietnam? De koude oorlog?
Het leger heeft alle bedden moeten vervangen, omdat ze tekort waren voor de nieuwe rekruten. Vroeger was in een hotel het bed 1.90 m tegenwoordig als snel 2.10 m.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gemiddelde Nederlander is groter en dikker geworden. De maten zijn deels meegegroeid. Een paar aantekeningen:
In winkels voor volwassen dames (Miss Etam) is maat M vergelijkbaar met maat 40.
In hippe winkels voor jonge meiden is maat M vergelijkbaar met maat 36.
Sommige (hippe) kleding is bedoeld om extra wijd of extra strak te zitten, dan wordt het helemaal verwarrend met de maten.