houdbaarheidsdatum op shampoo

op de 750ml fles babyshampoo zie ik staan dat het 12 maanden houdbaar zou zijn. Er zit geen seal onder de dop, dus was gewoon al mogelijk dat deze geopend is in de winkel.
wat houdt bij cosmetica/verzorging deze houdbaarheidsdatum is? Zonder seal eigenlijk toch helemaal niks?
Is dit eigenlijk vooral voor de leverancier om zich in te dekken?

Toegevoegd na 7 minuten:
hoe serieus moet ik het tekentje van het potje met 12 maande aanhouden? Is het na die datum echt niet meer te gebruiken??
En wie zegt dat het niet al veel langer, dus in de winkel, al niet een half jaar geleden is geopend??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
2.8K

Het beste antwoord

Ook cosmetica zoals cremes en shampoo kunnen bederven. De besmetting met bacterien en schimmels begint meestal met het gebruik: door er met je vingers aan te zitten. De houdbaarheid op cosmetica gaat dus pas is op het moment van openen (vandaar de afbeelding van een geopend potje erbij). Consumentenonderzoek heeft al eens aangewezen dat cosmetice (make-up) die al een tijdje in gebruik is, bol staat van de bacterien. Niet echt gezond voor de gebruiker om dat elke dag op je gezicht te smeren.

Er is overigens wel een ruime veiligheidsmarge ingebouwd in de houdbaarheidstermijn; inderdaad een stukje indekking.

http://www.ncv-cosmetica.nl/nl/cosmetica/etikettering/houdbaarheid/
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

12 betekent 12 maanden, dus 1 jaar. Ik heb bij shampoos nog nooit een seal gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stel dat hij al geopend is in de winkel, dan maakt dat niet veel uit.
de fles is nog vol, er kan amper zuurstof bij komen.
ik zou gewoon uitgaan van 12 mnd.
13 jaar geleden
Hij zal zijn werk na 12 maanden ook nog wel doen. Het is alleen dat de geur iets verandert.

Maar zeg nou zelf; wie doet er langer dan een jaar met een fles shampoo?